لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

روسیه، آمریکا را به چشم‌پوشی از حضور داعش در چند منطقه سوریه متهم کرد


وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، در انتقادی شدیداللحن ایالات متحده را به چشم‌پوشی از حضور شبه‌نظامیان داعش در بعضی مناطق سوریه، به‌ویژه در نزدیکی یک پایگاه، متهم کرد.

یک مقام این وزارتخانه همچنین در قالب «هشدار» به آمریکا گفت که مسئولیت «هر گونه خراب‌کاری در فرایند صلح» در سوریه فقط و فقط بر دوش آمریکا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ارتش ایالات متحده به اعضای گروه حکومت اسلامی، داعش، اجازه می‌دهد که «زیر دماغش» رفت و آمد کنند و دست به عملیات بزنند.

این اتهام روسیه به ارتش آمریکا بیشتر مربوط به یک پایگاه نظامی ایالات متحده در تَنْف است، یک منطقه استراتژیک در سوریه‌، هم‌مرز با عراق در جنوب این کشور.

نیروهای ویژه ایالات متحده از پارسال در شهر تنف، یک گذرگاه مرزی استراتژیک با عراق، با کمک به شورشیان موفق شدند تا مناطق در اختیار جنگجویان گروه حکومت اسلامی را از آنها بازپس گیرند.

تنف در سوریه و در نزدیکی مرز اردن جایی است که شورشیان سوری می‌گویند با گسترش منطقه تحت نفوذ نیروهای آمریکایی در جنوب شرقی سوریه، خطر رویارویی مستقیم بین نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت حمایت ایران و هواداران دولت سوریه در آن افزایش یافته است.

محسن حججی از نیروهای لشکر «۸ نجف اشرف» سپاه پاسداران و ساکن نجف‌آباد در استان اصفهان در مردادماه سال جاری در یک درگیری در منطقه «تنف» به دست داعش اسیر و کشته شد.

حال، به گفته روسیه، این منطقه به «سیاه‌چاله‌ای» بدل شده که شبه‌نظامیان افراطی آزادانه در آن رفت و‌آمد دارند. روسیه همچنین به وجود پایگاه آمریکا در این منطقه اعتراض دارد.

این در حالی است که ایالات متحده می‌گوید که پایگاه تنف موقتی است و تنها برای آموزش دادن به نیروها برای مبارزه با داعش استفاده می‌شود.

به گزارش رویترز، سخنگوی پنتاگون در همین زمینه روز سه‌شنبه توضیح داده و گفت که واشینگتن به ریشه‌کن کردن داعش هم‌چنان متعهد است و اجازه اجرای عملیات را به این گروه نمی‌دهد.

اما، آن طور که سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید، «مسکو کنجکاو است بداند» که ۳۰۰ عضو داعش چه طور توانسته‌اند از منطقه تحت کنترل آمریکا عبور کرده و تلاش کنند گذرگاه بین دیرالزور و دمشق را ببندند.

به گفته این مقام روسی، آمریکا هنوز در این باره توضیحی به طرف روس نداده است.

محور دیرالزور از شرق سوریه تا میادین و پالمیرا (تدمر) و از آنجا به دمشق، در حال حاضر به عنوان مسیر جایگزین احتمالی بزرگراه دمشق – بغداد برای عملیات نیروهای شیعی هم‌پیمان با ایران مطرح است.

XS
SM
MD
LG