لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

ارتش روسیه: به‌زودی سامانه پدافند هوایی تازه‌ای به سوریه می‌دهیم


ژنرال رودسکوی
ژنرال رودسکوی

ارتش روسیه می‌گوید به‌زودی سامانه پدافند هوایی تازه‌ای به سوریه تحویل می‌دهد. هرچند جزئیات این سامانه مشخص نشده، اما این اظهارات تاکیدی بر تغییرات پدافند هوایی در سوریه پس از حمله اخیر آمریکا، بریتانیا و فرانسه به تاسیسات آن کشور محسوب می‌شود.

ژنرال سرگئی رودسکوی، فرمانده عملیاتی ستاد کل ارتش نیروهای مسلح روسیه، پنجم اردیبهشت ماه گفته است کشورش «به‌زودی سامانه دفاع موشکی تازه‌ای» در اختیار دولت بشار اسد قرار می‌دهد.

گفته‌های ژنرال رودسکوی پس از آن است که شماری از رسانه‌های روسی گزارش دادند مسکو در حال سنجیدن گزینه فروش سامانه پدافندی اس-۳۰۰ به سوریه است. در سخنان مقام ارشد ستاد کل ارتش روسیه، اشاره مشخصی به سامانه دفاعی احتمالی نشده‌است.

روسیه در کنار ایران، مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و مستقیما دست به مداخله در جنگ داخلی آن کشور نیز زده‌اند؛ این موضوع با انتقادهای پی‌در‌پی غرب روبه‌روست که آن را دلیل طولانی‌شدن یکی از بدترین بحران‌های معاصر می‌داند. تهران و مسکو می‌گویند به‌درخواست دولت مرکزی سوریه و برای «مقابله با تروریسم» وارد کارزار نظامی آن شده‌اند.

دو هفته پیش کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه، در واکنش به حملات شیمیایی در دوما، که حکومت اسد را در آن مقصر می‌دانند، به چند مرکز نظامی آن کشور حمله کردند. روسیه، ایران و سوریه دخالت دمشق در حملات شیمیایی مرگبار به دوما را رد کرده‌اند.

پس از حملات سه کشور به سوریه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت این حملات سبب شده که هر گونه «معذوریت اخلاقی» در راه تحویل سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ به سوریه از میان برداشته شود.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرده بود که «حدود ۱۰ سال پیش به خاطر درخواست شرکای شناخته‌شده خود قول داده بودیم که [این سامانه را] تحویل ندهیم اما اکنون دیگر تعهدات اخلاقی نداریم». اندکی نگذشت که یک دیپلمات روس گفت: اسرائیل از مسکو خواسته است از دادن سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ به سوریه خودداری کند.

دو روز پیش اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داده بود اگر حکومت سوریه سامانه‌های دفاعی و موشک‌های روسی را علیه منافع اسرائیل به‌کار گیرد، اسرائیل نیز واکنش نشان خواهد داد.

لیبرمن به وب‌سایت «وای‌نت» گفته است «آن‌چه برای ما مهم است، این است که سلاح‌های دفاعی که روسیه به سوریه می‌دهد، علیه ما استفاده نخواهند شد. اگر علیه ما استفاده شود، ما هم علیه آن‌ها دست به کار می‌شویم».

اسرائیل در جریان جنگ داخلی سوریه به طور مشخصی جانب هیچ‌یک از طرف‌های درگیر را نگرفته‌است، اما عملا برای آن‌چه «حفاظت از منافع خود» می‌نامد، با دست باز عمل کرده‌ و به «اهداف ایرانی سوری» حملات مختلفی کرده‌است. اسرائیل در یک سال اخیر تاکید کرده‌است که ایران تصمیم راهبردی گرفته تا با حضور نظامی خود و هم‌پیمانانش، سوریه را به جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل تبدیل کند. روز سه‌شنبه سفیر روسیه در اسرائیل گفت کشورش برای کاهش تنش میان اسرائیل و ایران «تلاش می‌کند».

برپایه رویترز، اسوشیتدپرس، ریا، تاس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG