لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

دولت سوریه از بازپس‌گیری شهر سراقب در استان ادلب خبر داد


خودروی یکی از گروه‌های مسلح در نزدیکی سراقب؛ جمعه نهم اسفند
خودروی یکی از گروه‌های مسلح در نزدیکی سراقب؛ جمعه نهم اسفند

بنابر گزارش‌ها، نیروهای دولتی سوریه و متحدانش روز دوشنبه ۱۲ اسفند وارد شهر مهم سَراقب در استان ادلب شدند؛ همزمان گزارش شده که رئیس جمهوری ترکیه برای دیدار با همتای روس خود به مسکو می‌رود.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز دوشنبه گزارش داد که نیروهای ارتش این کشور «پس از درگیری‌های سنگین با گروه‌های ترریستی مورد حمایت ترکیه» وارد سراقب شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، با ورود نیروهای دولتی سوریه به سراقب که پس از هفت سال صورت می‌گیرد، آخرین بخش از بزرگراه مهم بین دمشق و حلب نیز به کنترل دولت بشار اسد درآمده است.

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری را با عنوان حضور نیروهای ارتش در سراقب پخش کرده است اما به گزارش رویترز، شورشیان مورد حمایت ترکیه می‌گویند درگیری‌های سنگین در سراقب ادامه دارد اما هنوز این شهر در کنترل آنهاست.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز کنترل نیروهای دولتی سوریه بر سراقب را تایید کرده است.

به گفته این نهاد، شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه چهار روز پیش بر سراقب تسلط یافته بودند اما روز دوشنبه نیروهای دولتی سوریه موفق شدند، با پشتیبانی هوایی روسیه، کنترل کامل این شهر را در دست بگیرند.

شهر کلیدی سراقب پس از مدت‌ها درگیری بین نیروهای وفادار به بشار اسد و مخالفان مسلح سرانجام در سال ۲۰۱۲ به تصرف شورشیان درآمد.

به نوشته رویترز، این شهر در همین چند هفته اخیر دو بار بین نیروهای دولتی و شورشیان مورد حمایت ترکیه دست‌به‌دست شد که «نشان از اهمیت راهبردی آن برای دو طرف دارد».

درگیری بین ترکیه و سوریه در یک ماه اخیر در استان ادلب سوریه تشدید شده و با کشته شدن ۳۳ نظامی ترکیه در حمله‌ای هوایی در ادلب که بامداد جمعه گذشته روی داد تنش بین دو کشور و همچنین بین ترکیه و روسیه را به اوج رساند.

روز یکشنبه ۱۱ اسفند ابتدا گزارش شد که نیروهای دولتی سوریه «سه پهپاد ترکیه» را در ادلب سرنگون کرده‌اند. ساعتی بعد دو جنگنده سوریه با آتش ترکیه در منطقه سرنگون شد.

همزمان، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه رهسپار روسیه می‌شود تا در سفری یک‌روزه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور، گفت‌وگو کند

آقای اردوغان پیشتر از روسیه خواسته بود سد راه این کشور در سوریه نشود.

از سوی دیگر تشدید درگیری‌ها در استان ادلب بحرانی انسانی را رقم زده و صدها هزار آواره برجای گذاشته است.

رویترز شمار آوارگانی را که از منطقه به سوی ترکیه در حال فرار هستند حدود یک میلیون تن برآورد کرده و آن را «یکی از بدترین بحران‌های انسانی» خوانده است.

جنگ سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. ایران و روسیه در این جنگ دو متحد اصلی بشار اسد بودند و ترکیه از برخی گروه‌های مسلح مخالف حکومت سوریه حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG