لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

سوریه و تونس برای احیای روابط دیپلماتیک خود اقدام می‌کنند


دیدار قیس سعید و فیصل مقداد
دیدار قیس سعید و فیصل مقداد

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین با ارشدترین دیپلمات سوریه دیدار کرد و گفت که کشورش خواهان تقویت همکاری‌های دوجانبه و حفظ «پیوندهای تاریخی و برادرانه» با دمشق است.

روابط دیپلماتیک سوریه با تونس از سال ۲۰۱۲ به دنبال سرکوب اعتراضات به حکومت بشار اسد که به جنگ داخلی در این کشور انجامید قطع بوده است. وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر سه روزه فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، به تونس با هدف کمک به احیای روابط دو کشور انجام شده است.

آقای مقداد شامگاه دوشنبه لحظلاتی پس از ورودش به تونس با نبیل عمار، همتای تونسی خود، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری تونس، قیس سعید در دیدار با وزیر خارجه سوریه بر تمایل تونس برای همکاری با دمشق در رابطه با طیفی از موضوعات مختلف و همچنین بر پیوندهای مشترک فرهنگی تاکید کرد.

تلاش دو کشور برای از سرگیری روابط، نمونه‌ای آشکار از چگونگی تغییر اوضاع در منطقه طی یک دهه گذشته است. عموم کشورهای عربی به دنبال جنگ داخلی در سوریه روابط خود با دمشق را قطع کردند و اتحادیه عرب نیز عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد.

اما با پیروزی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی که با حمایت روسیه و ایران ممکن شد، کشورهای عربی طی ماه‌های اخیر به نوبت تلاش‌های خود را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با دمشق آغاز کرده‌اند.

یکی از آخرین این تحولات دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با بشار اسد در دمشق است که روز سه‌شنبه انجام شد و گام بسیار مهمی در پایان دادن به بیش از یک دهه انزوای حکومت سوریه همزمان با کاهش تنش در سطح منطقه تلقی می‌شود.

ریاض و دمشق چندی پیش در مورد از سرگیری مناسبات دیپلماتیک توافق کردند و منابع مطلع به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته بودند که یکی از اهداف سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق دعوت از بشار اسد برای شرکت در اجلاس آتی اتحادیه عرب است.

برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مثل امارات متحده عربی از چند سال پیش تماس و عادی‌سازی مناسبات با سوریه را آغاز کرده‌اند ولی برخی دیگر، نظیر قطر، در غیاب یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه با عادی‌سازی مناسبات با دمشق و دعوت آن به اتحادیه عرب مخالفند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG