لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

پنتاگون: آمریکا در ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه مشارکت نمی‌کند


تصویری از شهر راس العین در شمال شرقی سوریه در روز جمعه
تصویری از شهر راس العین در شمال شرقی سوریه در روز جمعه

وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه ۲۶ مهرماه گفته است، نیروهای آمریکایی نقشی در ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه ایفا نخواهند کرد و برنامه خروج نیروهای نظامی از این منطقه ادامه خواهد یافت.

مارک اسپر به خبرنگاران گفته است: هیچ نیرویی از واحدهای زمینی ایالات متحده در عملیات اجرایی «منطقه امن» مشارکت نخواهد کرد، اما ما همچنان با هر دو طرف یعنی ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه در تماس خواهیم بود.

روزگذشته مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، در آنکارا اعلام کرده بود که ترکیه با برقراری آتش‌بس پنج روزه برای عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد به پشت «خط تعیین‌شده»، یعنی ۳۲ کیلومتری عمق خاک سوریه موافقت کرده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، و مقام‌های ترکیه پیشتر بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مذاکراتی انجام دادند، اما دو کشور بر سر محدوده این «منطقه امن» و این که چه کشوری آن را کنترل کند، اختلاف داشتند.

رویترز می‌گوید، وزیر دفاع آمریکا هفته آینده برای مذاکره درباره مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، به بروکسل مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و همچنین خاورمیانه سفر خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه همچنین اظهار داشت که با همتای ترک خود تماس گرفته است و بر ضرورت رعایت آتش بس موقت در شمال شرقی سوریه و حفاظت از غیرنظامیان در منطقه تحت کنترل نیروهای ترکیه تاکید کرده است.

مارک اسپر تاکید کرده است: حفاظت از اقلیت‌های مذهبی و قومی در منطقه همچنان مورد در کانون توجه دولت آمریکا قرار دارد. این آتش‌بس یک گام بسیار ضروری برای حفاطت از اقلیت‌های آسیب پذیر است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هم جمعه گفته بود كه ترکیه در چارچوب ایجاد «منطقه امن» ۱۲ پست دیدبانی در شمال شرقی سوریه ایجاد خواهد کرد. وی اضافه کرده است که منطقه امن مورد نظر ترکیه منطقه گسترده‌تری از آنچه که مقام های آمریکایی در خصوص آتش بس گفتند، در بر خواهد گرفت.

در همین زمینه، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در توئیتی از تماس تلفنی خود با ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده کردها خبر داده است.

لیندسی گراهام نوشته است: کردها نیز ایجاد منطقه امن را قبول دارند، اما اشغال نظامی یک منطقه که باعث آوارگی صدها هزار نفر خواهد شد، ایجاد یک منطقه امن نیست. این پاکسازی قومی است.

انتقاد از رویکرد آمریکا در سوریه

در همین حال٬ میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا در یادداشتی در روزنامه واشینگتن پست از تصمیم دولت ایالات متحده در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده است.

رئیس مجلس سنا نوشته است: این تصمیم « امنیت مردم و سرزمین آمریکا را کاهش داده و باعث جسورتر شدن دشمنان شده و اتحادهای مهم را تضعیف می‌کند.»

میچ مک‌کانل گفته است، تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ، تصمیمی یک «اشتباه بزرگ راهبردی» بود.

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا در این مطلب اشاره‌ای به رئیس جمهوری آمریکا نکرده است.

واکنش اروپایی‌ها

رهبران اروپایی روز جمعه در بیانیه‌ای شدید‌اللحن عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه را محکوم کردند و از آنکارا خواستند این عملیات را فوراً متوقف کند.

دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا آتش‌بس ۵ روزه در منطقه را در خواست تسلیم نیروهای کُرد خواند و گفت:نمی‌خواهم به احساسات دامن بزنم و تنش جدیدی بین ترکیه و اتحادیه اروپا بوجود آورم. وضعیت کاملا روشن است، این به اصطلاح آتش‌بس آنچه ما توقع داشتیم نبود. این درخواست تسلیم و تمکین کرُد‌هاست.

در همین‌حال ، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرد که بزودی با رئیس جمهوری ترکیه در اجلاسی در لندن، درباره آنچه «عملیات جنون‌آمیز» ترکیه خواند، مذاکره خواهد کرد.

این اجلاس با شرکت بریتانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه برگزار خواهد شد.‎

این در حالی است که شبه نظامیان کرد سوریه روز جمعه ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم کردند و گفتند، به رغم توافق آنها با آمریکا «حملات هوایی و توپخانه‌ای علیه مواضع رزمندگان و همچنین مناطق غیرنظامی و بیمارستان در رأس‌العین ادامه دارد».

ترکیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را «تروریست» می‌خواند و خواهان خروج این نیروها از منطقه حائل مرزی با سوریه است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG