لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

نیروهای کرد سوریه از دستگیری یکی از «افراد مرتبط با حملات ۱۱ سپتامبر» خبر دادند


نیروهای دمکراتیک سوریه در شهر رقه (عکس از آرشیو)
نیروهای دمکراتیک سوریه در شهر رقه (عکس از آرشیو)

یک فرمانده ارشد نیروهای کرد سوریه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین از بازداشت یک آلمانی سوری تبار متهم به همکاری با عاملان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر توسط نیروهای کرد خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ این فرمانده ارشد کرد گفته است: محمد حیدر زمار توسط نیروهای امنیتی کرد در شمال سوریه بازداشت شده است و اکنون بازجویی از او ادامه دارد.

طبق این گزارش، محمد حیدر زمار که اکنون باید بیش از پنجاه سال سن داشته باشد کار عضو گیری برخی از عاملان حملات یازدهم سپتامبر برای گروه القاعده را به عهده داشته است.

خبرگزاری فرانسه می گوید، آقای زمار در دسامبر سال ۲۰۰۱ در عملیاتی با همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی آی ای» در مراکش بازداشت شد و دو هفته بعد به حکومت سوریه تحویل داده شد.

حکومت سوریه در سال ۲۰۰۷ محمد حیدر زمار را به دلیل عضویت در گروه اخوان المسلمین به ۱۲ سال زندان محکوم کرد. اما چهار سال بعد با آغاز اعتراضات در سوریه، حکومت بشار اسد شماری از زندانیان اسلامگرا را آزاد کرد و شماری نیز توانستند از زندان بگریزند و به گروهای پیکار جوی اسلامگرا بپیوندند.

با این حال این فرمانده کرد سوری مشخص نکرده است که حیدر زمار در زمان بازداشت با کدام یک از گروه های اسلامگرا در سوریه همکاری می کرده است.

جبهه النصره از گروه اسلامگرای در سوریه است که با القاعده مرتبط است.

گروه حکومت اسلامی، داعش نیز از دیگر گروه های فعال اسلامگرا در سوریه است.«نیروهای دموکراتیک سوریه»، نیروی متشکل از شبه‌نظامیان کرد و عرب طی یکسال اخیر توانسته است با حمایت آمریکا بخش های وسیعی از قلمرو گروه داعش را بازپس بگیرد.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی، نيروهای وابسته به سازمان القاعده چهار هواپيمای مسافربری را ربودند، دو هواپيما را به مرکز تجارت جهانی در نيويورک و يکی را به ساختمان پنتاگون، در حومه واشینگتن، کوبيدند. چهارمين هواپيما نیز در ايالت پنسيلوانيا سقوط کرد.

در اثر اين حملات حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن نيز زخمی شدند. اسامه بن لادن، که از او به عنوان طراح حملات يازدهم سپتامبر ياد می‌شود، ده سال پس از این حمله توسط نيروهای آمريکايی در محل زندگی‌اش در پاکستان کشته شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG