لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

طالبان خواستار آزادسازی ذخایر ارزی خارجی بانک مرکزی افغانستان شد


امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روز شنبه ۱۷ مهر اعلام کرد نمایندگان طالبان در جریان دیدار با مقامات آمریکایی در دوحه، خواستار لغو تحریم و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان شدند.

ذخایر ارزی خارجی افغانستان در آمریکا نگهداری می‌شود و در صورت عدم انتقال ارز به افغانستان چرخش پول نقد در بانک‌های آن کشور متوقف خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده است. هدف از این اقدام، جلوگیری از دسترسی حکومت تحت رهبری طالبان به این پول عنوان شده است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان، که سخنانش از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، همچنین گفت نمایندگان این گروه و مقامات آمریکایی درباره «گشودن صفحه‌ای تازه» در روابط بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

او افزود که تمرکز هیات طالبان در این نشست بر سر کمک‌های بشردوستانه و اجرای توافق دوحه بوده است.

وزیر خارجه حکومت طالبان در عین حال از دیدار هیات افغان با نمایندگان اتحادیه اروپا برای بحث و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات خبر داد. آقای متقی اما به زمان برگزاری این نشست اشاره‌ای نکرد.

رویترز می‌گوید که با خروج نظامیان تحت رهبری آمریکا و بسیاری از اهداکنندگان کمک‌های مالی بین‌المللی از افغانستان، تامین ۷۵ درصد از هزینه‌های عمومی این کشور عملاً از بین رفته است.

این خبرگزاری پیشتر به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی گزارش داده بود که یک هیات آمریکایی طی روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری در دوحه، پایتخت قطر، با مقامات ارشد طالبان دیدار و رایزنی می‌کند. این نخستین دیدار آمریکایی‌ها با مقامات ارشد طالبان از زمان خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان و تصرف کابل به دست گروه طالبان است.

یک مقام دولت آمریکا در واشینگتن در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد، به‌رغم بهبود وضعیت برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در برخی مناطق افغانستان که تا یک دهه پیش امری ناممکن بود، هنوز مشکلات پایان نیافته است.

مقامات کشورهای غربی در سند محرمانه‌ای که اخیرا برای نهادهای امداد بین‌المللی ارسال کرده‌اند وضعیت مالی و اقتصادی افغانستان را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده‌اند.

بر این اساس، بی‌ثباتی بانک مرکزی افغانستان که ذخایر ارز خارجی آن پس از قدرت‌گیری طالبان مسدود شده است می‌تواند روی کمک‌های جامعه بین‌المللی به مردم افغانستان تاثیر منفی بگذارد.

هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی در افغانستان

در همین حال، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز شنبه از جامعه بین‌المللی خواست که در ارائه کمک‌های وعده داده شده به افغانستان شتاب کند.

این نهاد با اشاره به کمبود منابع و بحران اقتصادی در افغانستان، هشدار داد که تداوم این وضعیت می‌تواند به گسیل شدن موج گسترده‌ای از پناهجویان افغان به سوی مرزهای همسایگان و فراتر از آن منجر شود.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان، بحران انسانی در افغانستان را «بسیار وخیم» خوانده است.

در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان که اواسط شهریور ماه امسال در ژنو آغاز شد کشورهای جهان متعهد شدند که بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم افغانستان قرار دهند.

با این حال، کمک‌های بین‌المللی در چند هفته اخیر و از زمان به قدرت رسیدن طالبان کاهشی چشمگیر یافته و همین امر به فقر و گرسنگی در این کشور بیش از پیش دامن زده است.

بنا بر گزارش سازمان ملل، علاوه بر پیامدهای خشکسالی امسال که چهارمین خشکسالی شدید طی چهار سال اخیر است، تشدید درگیری‌های نظامی در شش ماه گذشته، حدود نیم میلیون نفر بر شمار آوارگان داخل افغانستان افزوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه الجزیره و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG