لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

هیئت طالبان «مجبور شد» سفر خود به پاکستان را لغو کند


اعضای طالبان در جلال‌آباد
اعضای طالبان در جلال‌آباد

سفر هیئت طالبان به پاکستان برای مذاکرات و دیدارهای مربوط به مسائل افغانستان به تعویق افتاده است؛ این گروه شبه‌نظامی اعلام کرده بیشتر اعضای هیئت آن قادر به سفر به پاکستان نیستند چراکه تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل قرار دارند.

لغو سفر به پاکستان در بیانیه‌ای که این گروه روز ۲۸ بهمن منتشر کرده، مطرح شده‌است؛ درست یک روز پیش از دیدارها و مذاکراتی که قرار بود با حضور هیئت طالبان در اسلام‌آباد پاکستان انجام شود.

تعویق سفر هیئت طالبان در عین حال پس از آن صورت می‌گیرد که دولت مرکزی افغانستان از این سفر به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برد.

طالبان گفته بود روز ۲۹ بهمن ماه با هیئت آمریکایی در پاکستان دیدار خواهد کرد؛ هرچند مقام‌های ایالات متحده این موضوع را تائید نکرده بودند و در عین حال گفته بودند دعوت‌نامه‌ای رسمی برای مذاکرات احتمالی دریافت نکرده‌اند.

در عین حال گزارش شده بود که ممکن است ولیعهد عربستان نیز در جریان سفر به اسلام‌آباد با هیئت طالبان دیدار کند. ریاض این موضوع را تائید یا رد نکرده بود.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز اعلام کرده بود نشست طالبان در کشورش دربرگیرنده «مذاکراتی فراگیر در پیوند با روابط افغانستان-پاکستان خواهد بود».

اما دولت مرکزی افغانستان به این سفر اعتراض کرده بود. نمایندگی افغانستان در سازمان ملل ضمن یادآوری این موضوع که اعضای طالبان با تحریم‌های سازمان ملل، از جمله در پیوند با سفرهای خارجی، روبه‌رو هستند، گفته بود این وقایع به معنی «نقض حاکمیت ملی افغانستان» است.

طالبان صاحب یک دفتر سیاسی در دوحه، پایتخت قطر، است؛ شهری که اعضای هیئت مذاکره‌کننده، ساکن آن هستند. اما دست‌کم پنج تن از تیم مذاکرات طالبان را زندانیان پیشین زندان آمریکایی گوانتانامو تشکیل می‌دهند.

گروه طالبان مذاکراتی را با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، در دوحه انجام داده‌است. هم طالبان و هم واشینگتن گفته‌اند در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده‌است.

اما دولت افغانستان همچنان نقش مستقیمی در مذاکرات ندارد. طالبان هنوز از دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دولت خودداری می‌کند و کابل تاکید کرده هر توافقی باید از گفت‌وگوی مستقیم بین طرف‌های افغان منتج شود.

گفته می‌شود پاکستان بالقوه نقشی کلیدی در دستیابی به توافق با طالبان دارد. سفر هیئت طالبان به پاکستان قرار بود یک هفته پیش از دور تازه‌ای از مذاکرات این گروه با هیئت آمریکایی انجام شود.

ایالات متحده در تلاش برای یافتن راهی‌ست که به جنگ‌ و ناآرامی در افغانستان پایان دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تمایل خود به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را ابراز کرده‌است و گفته می‌شود آمریکا در حال بررسی گزینه کاهش مشخص شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان است. جنگ و ناآرامی ۱۷ ساله در افغانستان، طولانی‌ترین درگیری نظامی‌ست که ایالات متحده در آن حضور دارد.

رادیو مشعل، اسوشیتدپرس، طلوع، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG