لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

شرکت ردیابی نفتکش‌ها: عبور نفتکش حامل بنزین ایران از آفریقا به سمت ونزوئلا


نفتکس ایرانی در پالایشگاه ونزوئلا محموله خود را تخلیه می‌کند؛ عکس از آرشیو رادیو فردا
نفتکس ایرانی در پالایشگاه ونزوئلا محموله خود را تخلیه می‌کند؛ عکس از آرشیو رادیو فردا

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، می‌گوید یک نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا از سواحل آفریقا رد شده و در حال ورود به اقیانوس اطلس است.

تانکر ترکرز در صفحه یوتیوب خود عنوان کرد که این نفتکش تا سه هفته دیگر به ونزوئلا می‌رسد.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که ۱۰ نفتکش ایرانی حامل محصولات نفتی راهی ونزوئلا شده‌اند.

معمولا حدود ۴۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد که نفتکشی از خلیج فارس و با گذشتن از جنوب قاره آفریقا به ونزوئلا برسد. راه بسیار نزدیک‌تر میان خلیج فارس و ونزوئلا عبور نفتکش از دریای سرخ و کانال سوئز است، اما در این مسیر ردیابی نفتکش‌ها بسیار آسان است و ایران تلاش می‌کند با تغییر نام نفتکش‌ها، خاموش کردن سیستم ردیابی آنها و روش‌های دیگر فروش نفت و محصولات نفتی خود را پنهان نگه دارد.

ایران اوایل سال جاری خورشیدی یک محموله بنزین و مواد شیمیایی ۱.۵ میلیون بشکه‌ای تحویل ونزوئلا داد، اما دومین محموله سوخت ایرانی که کمی بیش از یک میلیون بشکه بود، توسط آمریکا توقیف شد. اگرچه تهران می‌گوید که آن محموله را قبلا فروخته بوده و از این رو دیگر آن را متعلق به خود نمی‌داند.

با این حال، بر اساس اسنادی که در سایت رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده، این محموله ۱.۱ میلیون بشکه‌ای به عنوان «واردات بنزین آمریکا از ایران» ثبت شده است. قبلا نیز دادگاهی در آمریکا رای به توقیف، ورود محموله به ایالات متحده و فروش آن داده بود.

دولت آمریکا هشتم آبان امسال اعلام کرد، محموله ۱.۱ میلیون بشکه بنزین چهار کشتی توقیفی ایران به فروش رسیده و عواید حاصل از فروش آن به خانواده‌های قربانیان تروریسم اختصاص خواهد یافت.

هنوز دقیقا معلوم نیست محموله ۱۰ نفتکش ایرانی که راهی ونزوئلا شده‌اند چه میزان بنزین است، اما محموله ۱.۵ میلیون بشکه‌ای که اوایل سال جاری خورشیدی به ونزوئلا رسید با ۵ نفتکش حمل شده بود و محموله ۱.۱ میلیون بشکه‌ای که آمریکا توقیف کرده بود با ۴ نفتکش حمل می‌شد.

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد که طی هفت ماه سال جاری خورشیدی ۱.۴ میلیارد دلار صادرات بنزین داشته که نسبت به کل صادرات ۱۲ ماه سال ۹۸ رشدی سه برابری نشان می‌دهد.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد، اما به خاطر عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها، هم تولید نفتش به شدت افت کرده و هم پالایشگاه‌هایش از کار افتاده است.

با استفاده از گزارش‌های تانکر ترکرز، بلومبرگ، گمرک ایران و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG