لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

بدهی «۳۴۸ میلیارد تومانی» تهرانی‌ها؛ احتمال قطع برق در تابستان


نمایی از تهران (عکس از آرشیو)
نمایی از تهران (عکس از آرشیو)

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفته است مشترکان تهرانی ۳۴۸ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق استان بدهکار هستند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حاجی رضا تیموری سه شنبه ۲۱ خرداد گفت از این میزان، ۴۴ میلیارد تومان بدهی بخش صنعت، ۱۰۶ میلیارد تومان بدهی بخش کشاورزی، ۷۰ میلیارد تومان بدهی سازمان‌ها و ادارات دولتی، ۵۹ میلیارد تومان بدهی بخش خانگی و بقیه نیز برای سایر تعرفه‌ها است.

جمهوری اسلامی از اول اردیبهشت ماه، قیمت برق را برای کلیه مشترکین ۷ درصد افزایش داده است، البته آقای تیموری می‌گوید بهای انرژی مشترکان پرمصرف خانگی از خرداد ماه به بعد علاوه بر هفت درصد، ۱۶ درصد نیز اضافه می‌شود.

آقای تیموری می‌گوید قریب ۱۵۰ هزار مشترک خانگی استان تهران پرمصرف هستند و ماهیانه بیش از الگوی مصرف که ۳۰۰ کیلووات ساعت است برف مصرف می‌کنند.

وی گفت اکنون ۲ میلیون ۳۲۰ هزار مشترک در تهران هست که ۷۸ درصد مشترکان خانگی با ۳۰ درصد مصرف انرژی، یک و نیم درصد مشترکان صنعتی با ۳۵ درصد مصرف انرژی، نیم درصد مشترکان کشاورزی با ۱۴ درصد مصرف انرژی و ۲۰ درصد نیز سایر مشترکان با ۲۱ درصد انرژی برق را مصرف می‌کنند.

تیموری همچنین هشدار داده است که در صورت «استفاده بی‌رویه» از برق، احتمال قطعی در تابستان وجود دارد.

ایران برای چندمین سال متوالی بسیار کمتر از آنچه برنامه‌ریزی کرده بود، افزایش تولید برق داشته و هر ساله در اوج مصرف تابستان دچار قطعی برق می‌شود.

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌است تا پایان سال بیش از ۵ هزار مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده شود. سال گذشته نیز ایران افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق را هدف‌گذاری کرده بود، اما در عمل کمتر از یک سوم این رقم محقق شد، موضوعی که باعث کمبود و قطعی گسترده برق در کشور و قطع چند هفته‌ای صادرات برق به عراق در تابستان شد.

نیروگاه‌های ایران از کهنگی و بازده بسیار پایین (نصف نیروگاه‌های نوین در جهان) به‌شدت رنج می‌برند و به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که می‌گوید تولید برق در ایران زیان‌ده است.

در همین زمینه مصطفی رجبی‌مشهدی ، سخنگوی صنعت برق نیز سه‌شنبه ۲۱ خرداد اعلام کرد در حال حاضر قیمت تمام شده برق بسیار بیشتر از مبلغی است که از مشترکان اخذ می‌شود و همین منجر به بدهی‌های صنعت برق به بخش تولیدکنندگان و پیمانکاران این صنعت شده و ما نمی‌توانیم توان پرداخت هزینه‌های تولید برق را داشته باشیم.

بخشی از این زیان به‌خاطر قیمت نازل برق در کشور است، اما بخش عمده آن به‌خاطر راندمان بسیار پایین نیروگاهها و همچنین تلفات چشمگیر برق در سیستم توزیع است.

بنا بر آمارهای رسمی وزارت نیرو، راندمان نیروگاههای حرارتی ایران ۳۶.۵ درصد است که این رقم کمتر از نصف راندمان نیروگاههای پیشرفته حرارتی در جهان است. آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد میزان تلفات برق در شبکه نیز بیش از ۱۱ درصد است و آقای تیموری نیز می‌گوید این رقم در تهران ۱۴.۸ درصد است.

بر اساس برآوردها، سالانه ۱۶ میلیارد دلار فقط به‌خاطر راندمان پایین نیروگاهها و شبکه توزیع برق، انرژی در کشور هدر می‌رود.

آقای رجبی‌مشهدی می‌گوید توان قابل تأمین برق امسال حدود ۵۹ هزار مگاوات است و بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه اوج مصرف برق تابستان به ۶۲ هزار مگاوات نیز خواهد رسید.

آقای تیموری گفته است مشتریان کم‌مصرف و کسانی که در ساعات پیک مصرف (ظهر و شامگاه) مصرف خود را پایین بیاورند، مشوق‌هایی دریافت خواهند کرد.

منابع: ایرنا، موج، وزارت نیرو. ف.ق

XS
SM
MD
LG