لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

حکم فیلتر شدن تلگرام در روسیه صادر شد


تلگرام تمام اطلاعات و ارتباطات کاربران‌اش را رمزگذاری می‌کند
تلگرام تمام اطلاعات و ارتباطات کاربران‌اش را رمزگذاری می‌کند

یک دادگاه روسی روز جمعه حکم مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام را در این کشور صادر کرد. این حکم پس از آن صادر می‌شود که تلگرام اعلام کرد از به اشتراک گذاشتن اطلاعات رمزگذاری‌شده خود با مقامات روس خودداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دولتی ارتباطات روسیه چندی پیش خواستار فیلتر شدن تلگرام در این کشور شده و خواسته بودند تا زمانی که شرکت تلگرام کلید رمز اطلاعات خود را به مقامات روس واگذار نکند این پیام‌رسان مسدود بماند.

تلگرام تمام اطلاعات و ارتباطات کاربران‌اش را رمزگذاری می‌کند و دسترسی به آن‌ها بدون داشتن کلیدهای رمزنگاری میسر نیست.

بنابراین گزارش، یک دادگاه دولتی در مسکو روز جمعه ۲۴ فروردین به این درخواست عمل کرده و دسترسی کاربران روس به این پیام‌رسان محبوب را ممنوع اعلام کرده‌است.

این ممنوعیت نتیجه مناقشه درازمدتی است که بین تلگرام و مقام‌های روسی جریان داشته‌است. مقامات روس می‌گویند برای تحقیقات خود در زمینه حملات تروریستی و جرایم جدی نیاز به دسترسی به کلیدهای رمزی پیام‌رسان‌های اینترنتی دارند.

مقامات دولتی روسی می‌گویند که این برنامه کاربردی پیش از این از سوی گروه‌های تندرو برای مقاصد خشونت‌آمیز استفاده شده‌است.

تلگرام که یکی از مدیران آن نیز یک کارآفرین روسی به نام پاول دوروف است، می‌گوید سرویس اطلاعاتی روسیه حقوق مشتریانش را نقض می‌کند.

تلگرام نخستین وسیله ارتباطی گسترده و محبوب در روسیه است که به‌طور رسمی ممنوع و مسدود می‌شود.

پاول دوروف از وکلای خود خواست تا در جلسه روز جمعه دادگاه شرکت نکنند زیرا به گفته او نتیجه این دادگاه از پیش مشخص بوده‌است.

پاول چیکوف، یکی از وکلای شرکت تلگرام نیز گفته‌است که این شرکت قصد ندارد در برابر سازمان اطلاعات روسیه کوتاه بیاید، زیرا به گفته او جلسه دادگاه که ۲۰ دقیقه بیشتر طول نکشید نشان‌دهنده وجود انگیزه‌های سیاسی علیه تلگرام در روسیه است.

او افزود که در چنین شرایطی امکان دستیابی به هیچ توافق یا سازشی با دولت روسیه وجود ندارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، که تیم وی برای امور روزانه اداری خود از تلگرام استفاده می‌کنند، روز جمعه گفت کرملین در جایگاهی نیست که دربارهٔ احکام دادگاه نظر بدهد.

در ایران نیز برخی از چهره‌ها نظیر دبیر شورای عالی فضای مجازی و برخی از روحانیون اصول‌گرا خواستار فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ۲۳ فروردین ماه اعلام کرده بود که ایران از پاول دوروف، مدیر روسی تلگرام، خواسته تا بخشی از قوانین ایران را بپذیرد که وی حاضر به این کار نشد و از دی ماه به بعد همکاری خود را قطع کرد.

تلگرام در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه برای چند روز در ایران مسدود بود.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ پ.پ/م.ا.
XS
SM
MD
LG