لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

کشف ۱۰ قمر جدید در مدار مشتری


مشتری با ۷۹ قمر شناسایی شده در میان سیاره‌های منظومه شمسی بیشترین قمر را دارد
مشتری با ۷۹ قمر شناسایی شده در میان سیاره‌های منظومه شمسی بیشترین قمر را دارد

اخترشناسان روز سه‌شنبه اعلام کردند که ۱۰ قمر جدید در مدار سیاره مشتری کشف کرده‌اند و به نظر می‌رسد که یکی از آنها به دلیل حرکت در جهتی مخالف در مدار قمرهای دیگر با آنها تصادم خواهد کرد. به این ترتیب تعداد قمرهای شناسایی شده سیاره مشتری به ۷۹ مورد می‌رسد.

قمرهایی که اخیرا شناسایی شده‌اند نسبتا کوچک هستند. مشتری که پنجمین سیاره منظومه شمسی است قمرهای بسیار بزرگی دارد. به عنوان مثال یکی از آنها به نام گانیمد با قطر بیش از ۵ هزار کیلومتر بزرگترین قمر منظومه شمسی است. ولی قطر قمرهایی که اخیرا کشف شده‌اند بین ۱ تا ۴ کیلومتر است که در مقایسه با قطر سیاره مشتری که حدود ۱۴۳ هزار کیلومتر است بسیار کوچکند.

یک گروه پژوهشی به ریاست اسکات شپارد اخترشناس موسسه علوم کارنگی در واشنگتن در مجموع ۱۲ قمر سیاره مشتری را کشف کرده است که خبر مربوط به کشف ۱۰ مورد از آنها روز سه‌شنبه اعلام شد. اسکات شپارد گفت این قمرها احتمالا اجرامی هستند که در مراحل اولیه تکوین منظومه شمسی توسط قدرت جاذبه عظیم سیاره مشتری جذب شده‌اند.

او افزود: «سیاره مشتری به دلیل ابعاد عظیمش مثل یک جارو برقی عمل می‌کند. این اجرام به جای سقوط روی سطح مشتری در مدار آن به حرکت درآمدند. بنابراین احتمالا نیمی از جرم آنها یخ و نیمه دیگر سنگ است.»

جالبترین مورد از قمرهایی که اخیرا کشف شده والتودوه نامگذاری شده که در اساطیر روم باستان جد مادری مشتری تلقی می‌شد و خدای سلامت و پاکیزگی بود. والتودوه درست در همان جهتی که مشتری حرکت می‌کند در مدار این سیاره می‌چرخد. ولی تعدادی از سایر قمرهای کوچکتر در مسیری مشترک ولی در جهتی متضاد به دور مشتری می‌چرخند.

اسکات شپارد می‌گوید: «والتودوه در مسیر غلطی حرکت می‌کند و ممکن است با سایر قمرها برخورد کند. و احتمالا در طول زمان با آنها تصادم کرده است.»

مشتری با ۷۹ قمر شناسایی شده در میان سیاره‌های منظومه شمسی بیشترین قمر را دارد و سیاره کیوان با ۶۲ قمر شناسایی شده در مقام دوم است. اما اسکات شپارد معتقد است احتمالا تعداد قمرهای این دو سیاره مشابه است ولی قمرهای کوچکتر کیوان هنوز شناسایی نشده‌اند.

هر جرم آسمانی که به دور سیاره‌ها بچرخد فارغ از اندازه آن قمر محسوب می‌شود. در منظومه شمسی فقط دو سیاره عطارد و ناهید که بیش از دیگران به خورشید نزدیک هستند، قمر ندارند.

از مجموعه ۷۹ قمر سیاره مشتری ۲۶ مورد از جمله ۹ قمری که اخیرا کشف شده‌اند هنوز نام‌گذاری نشده‌اند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG