لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

تهدید دوباره اسرائیل از طرف فرمانده سپاه: «اولین ضربه می‌تواند آخرین ضربه باشد»


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهارشنبه شب،‌ ۱۵ اردیبهشت، در یک مصاحبه بار دیگر اسرائیل را تهدید کرد و هشدار داد که «اولین ضربه می‌تواند آخرین ضربه باشد».

آقای سلامی با اشاره غیرمستقیم به «دومینوی» آسیب‌ رساندن به تاسیسات و کشتی‌رانی اسرائیل تهدید کرد که «با یک عملیات می‌توان این رژیم را منهدم کرد».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی چهارشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی «سیستم امنیت ملی» اسرائیل را «شکننده و آسیب‌پذیر» نامید و افزود که «حباب امنیت ملی اسرائیل ترکیده است.»

آقای سلامی بدون اشاره به جزئیات گفت:‌ «آن‌ها آسیب‌های فوق‌العاده‌ای دارند. یکی دو ماه قبل... نشان داده شد که دریانوردی و کشتیرانی تجاری رژیم‌صهیونیستی در هر نقطه‌ای از عالم آسیب‌پذیر است.»

فرمانده سپاه پاسداران به صراحت گفت: «خیلی ساده می‌توان تجارت دریایی رژیم صهیونیستی را با اخلال جدی مواجه کرد.»

وی در عین حال از «انفجار مهیب با آن قارچ بزرگ که شبیه انفجار هسته‌ای بود در کارخانه ساخت موتور‌های پدافند هوایی» اسرائیل سخن گفته و افزود: «آن کارخانه‌ای که ماهواره‌های رژیم صهیونیستی را می‌ساخت، به یکباره این بادکنک با یک سوزن تمام بادش خالی شد یعنی نشان داده شد که چقدر آسیب‌پذیر هستند و این یک دومینو بود.»

او در ادامه از مصادیق این «دومینو» به انفجار «پالایشگاه بزرگ حیف» اشاره کرد و ادامه داد که بعد از آن «مخازن آمونیاک نشت کرد و اعلام کردند که ۸۰ شرکت تحت تاثیر حملات سایبری قرار گرفته و نزدیک فرودگاه بن گوریون انفجار رخ داد، یا جاسوسانشان در اربیل عراق کشته شدند.»

وی بدون این که به احتمال دست‌ داشتن ایران در این اتفاقات اشاره‌ای بکند، هشدار داد:‌ «ناکارآمدی دولت بر اساس نظام سیاسی اسرائیل در تشکیل دولت و تضاد‌های اجتماعی درون آن‌ها یک فضای بسیار ناخوشایند و واقعاً شکننده‌ای را ایجاد کرده است که باید مراقب رفتارهایشان از این به بعد باشند.»

حسین سلامی به صراحت گفت: «اولین ضربه می‌تواند آخرین ضربه باشد... یعنی با یک عملیات می‌توان این رژیم را منهدم کرد.»

پس از حادثه قطع برق در تاسیسات اتمی نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد و حمله منتسب به اسرائیل در کشتی نظامی- اطلاعاتی «ایران ساویز»، متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ، تنش‌های امنیتی و لفظی بین دو کشور به شدت افزایش یافته است.

محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از «اقدامات آینده» علیه منافع اسرائیل خبر داده و در گفت‌وگو با شبکه المیادین همچنین گفته بود که «اقدامات انجام شده در چند روز اخیر»، اسرائيل را «سر عقل خواهد آورد».

در سوال خبرنگار شبکه المیادین از محمد باقری به حوادثی چون «انفجار تاسیسات نظامی و هدف قرار گرفته شدن نیروگاه اتمی» اسرائیل اشاره شده بود.

موضوع «هدف قرار گرفته شدن نیروگاه اتمی» به اصابت کردن یک موشک سامانه دفاع هوایی سوریه در حوالی کوره اتمی دیمونا باز می‌گردد که پنج‌شنبه، دوم اردیبهشت، رخ داد.

بحث «انفجار تاسیسات نظامی» اسرائیل نیز اشاره به انفجار نیرومند روز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین، است که یک کارخانه صنایع پیشرفته نظامی در اسرائيل را به لرزه درآورد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از حملات متقابل ایران و اسرائیل به کشتی‌های یکدیگر منتشر شده است.

نظامی‌ها هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مصاحبه همچنین با دفاع از نامزدی فرماندهان نظامی در انتخابات ریاست‌ جمهوری آینده ایران گفت: «نظامی‌ها هم مثل بقیه افراد این مملکت بر اساس قانون اساسی و قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.»

حسین سلامی، حضور فرماندهان نظامی در انتخابات را «صرفا انتخاب شخصی آنها» عنوان کرد و افزود که این موضوع «هیچ ربطی به سازمان ندارد.»

وی توضیح داد: «اگر یک پاسدار و یک نظامی در انتخابات شرکت کند، این تمایل شخصی است و هیچ‌گونه تشویق و یا حمایت از سوی سازمان وجود ندارد.»

فرمانده سپاه در عین حال اضافه کرد که «جریانی در سپاه وجود ندارد که بخواهد نسبت به اینکه به چه کسی رای داده شود و یا نشود تصمیم بگیرد.»

از سال گذشته، اخبار و گمانه‌زنی مربوط به نامزدی نظامیان برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح شده بود.

علاوه بر نامزدهایی که دارای سوابق نظامی هستند، حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی و سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مشاور فعلی فرمانده سپاه، از نامزدهای نظامی سپاه در انتخابات پیش رو هستند.

در همین زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پاییز سال گذشته، با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان عالی‌رتبه در انتخابات مخالفت کردند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در واکنش به حضور نظامیان در انتخابات گفته بود حضور در انتخابات «حق» افراد نظامی است.

این شورا روز چهارشنبه در ابلاغیه‌ای رسما اعلام کرد که «فرماندهان عالی نیروهای مسلح» هم می‌توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند.

محسن رفیق دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران با دفاع از انتخاب یکی از سپاهیان به عنوان رئیس‌ جمهور گفته اگر یک سپاهی رئيس‌ جمهور ایران شود، «یک ساله مشکلات کشور حل می‌شود».

با استفاده از گزارش‌های فارس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG