لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

شرکت «ازکی» که به‌خاطر حجاب اجباری تعلیق شده بود، رفع تعلیق شد


شرکت «ازکی» که انتشار عکس‌های زنان بی‌روسری کارمند آن باعث تعلیقش شده بود، از رفع تعلیق خبر داد، هم‌زمان اما سخنگوی قوهٔ قضاییه اعلام کرد برای این شرکت و همچنین «دیجی‌کالا» و «طاقچه» پروندهٔ قضایی تشکیل شده است.

کانال تلگرام «ازکی»، سکوی اینترنتی خدمات بیمه، روز سه‌شنبه دهم مرداد با انتشار خبر رفع تعلیق خود نوشت:‌ «وب‌سایت ازکی که از دیشب غیرفعال شده بود، از ساعتی پیش فعال شده است و صدور بیمه‌نامه در آن مانند گذشته انجام می‌شود.»

همزمان مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری با اشاره به تعلیق این شرکت و دو شرکت دیگر به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری کارکنان آن‌ها گفت پلمب یا توقیف‌ «بدون اطلاع و دستور قضایی» بوده، اما برای آن‌ها در واحدهای قضایی مربوط پرونده تشکیل شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه هشتم مرداد اعلام کرد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، مجوز شرکت «ازکی» را به حالت «تعلیق» درآورده است.

«ازکی» سومین شرکت یا استارتاپ متعلق به بخش خصوصی در ایران بود که گفته شد در روزهای اخیر به دلیل «مقاومت کارکنانش در برابر حجاب اجباری» با برخورد نهادهای حکومتی مواجه می‌شود.

انجمن فین‌تک، انجمن کسب‌وکارهای نوپای ایران، روز گذشته درخصوص تعلیق شرکت «ازکی» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیماتی از این دست، «مانعی بزرگ و بحران‌زا» بر سر راه توسعه‌ٔ بخش خصوصی است و نتیجه‌ای جز «ناامید کردن پیکرهٔ دانش‌بنیان شرکت‌ها و افزایش مهاجرت» ندارد.

ابتدا دیجی‌کالا بعد از واکنش خشم‌آلود حامیان جمهوری اسلامی به انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری کارکنانش با پلمب‌ ساختمان اداری خود مواجه شد.

چند روز بعد، فروشگاه کتاب اینترنتی طاقچه به‌دلیل مشابهی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد که نهایتاً پس از اطلاعیه وزارت ارشاد علیه این سکو مسدود شد.

تشکیل پرونده قضایی برای این سه شرکت و توقف فعالیت و از دسترس خارج شدن وب‌سایت برخی از این شرکت‌ها در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته و واکنش منفی بسیاری از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

با استفاده از گزارش‌های کانال تلگرامی ازکی، تسنیم و رادیو فردا/پ.م/ ر.ش
XS
SM
MD
LG