لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

وزارت خارجه آمریکا گزارش ها درباره برکناری تیلرسون را تکذیب کرد


رکس تیلرسون
رکس تیلرسون

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه نهم آبان ماه گزارش ها درخصوص برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه این کشور را رد کرد.

به گزارش فاکس نیوز، هدر نائورت در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا گفته است که جان کلی، رییس دفتر رییس جمهوری آمریکا با این وزارت خانه تماس گرفت و گزارش رسانه ها در خصوص برکناری رکس تیلرسون را رد کرد.

رسانه های آمریکا روز پنجشنبه گزارش دادند که کاخ سفید در صدد است تا رکس تیلرسون را طی ماه‌های پیش رو از این سمت برکنار کرده و مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به جای او منصوب کند.

هدر نائورت گفته است: آنچه می توانم بگویم این است که جان کلی، رییس دفتر رییس جمهوری امروز صبح به وزارت خانه ما زنگ زد و گفت شایعات مطرح شده درست نیستند، گزارشها درست نیستند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کلی با رییس دفتر رکس تیلرسون تلفنی صحبت کرده است.

در همین زمینه نیویورک تایمز روز پنجشنبه گزارش داده بود با برکناری رکس تیلرسون ، مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا خواهد شد و سمت ریاست سی‌آی‌ای نیز احتمالاً به تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات آرکانزاس خواهد رسید.

این در حالی است که هدر نائورت با رد این گزارش ها گفته است، رکس تیلرسون به برنامه های معمول خود ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: (رکس تیلرسون) برنامه بزرگی در نظر دارد. قطعا این برنامه تغییری نکرده است. تا زمانی که او در دولت رییس جمهوری خدمت می کند، (آقای تیلرسون) به کارهای خود ادامه خواهد داد.

در همین زمینه، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، با انتشار بیانیه‌ای، گفته است، «آقای تیلرسون به اداره امور وزارت خارجه ادامه می‌دهد و همه در هیئت وزرا بر تکمیل سال اول دولت ترامپ، که قرین موفقیت‌هایی باورنکردنی بوده، متمرکز هستند.»

پیش از این هم مقام‌های آمریکایی و افراد نزدیک به کاخ سفید از احتمال تغییرات عمده در تیم امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر داده‌اند اما زمان‌بندی چنین تغییری هنوز نامعلوم است.

رسانه ها پیشتر گزارش هایی در خصوص اختلاف رکس تیلرسون با دونالد ترامپ بر سر مسائلی چون رویکرد ایالات متحده درقبال کره شمالی و ایران منتشر کرده بودند.

آبان‌ماه امسال نیز رئیس جمهوری آمریکا دربارهٔ اینکه آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره چهارسالهٔ ریاست جمهوری‌اش در دولت او باقی خواهد ماند، ابراز تردید کرد.

XS
SM
MD
LG