لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

تیلرسون از آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با کره شمالی خبر داد


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۱ آذرماه گفته است، واشنگتن آماده است بدون هیچ گونه پیش شرط با کره شمالی مذاکره کند.

به گزارش رویترز، رکس تیلرسون که در شورای آتلانتیک در واشینگتن صحبت می کرد، این ابتکار تازه دیپلماتیک را مطرح کرده است که به نوعی با سیاست های قبلی آمریکا در قبال کره شمالی متفاوت است.

کره شمالی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه هسته ای و موشکی خود را توسعه می دهد. کره شمالی هفتم آذرماه موشک قاره پیمایی آزمایش کرد و می گوید این موشک ،‌ «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

رکس تیلرسون روز سه شنبه گفته است: ما می توانیم درصورتی که شما مایل باشید گفت وگو کنیم. ما می توانیم در خصوص این که چنین گفت وگوهایی چگونه صورت گیرد مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: سپس ما می توانیم درباره تهیه یک نقشه، یک نقشه راه، که تمایل داریم در مورد آنها کار کنیم، وارد گفت وگو شویم .

رویترز می گوید مشخص نیست این اظهارات رکس تیلرسون نشانه تغییر در سیاست آمریکا در قبال کره شمالی است، یا این که نظر خود وزیر امور خارجه آمریکا است.

آقای تیلرسون پیشتر در اکتبر (مهرماه سال) جاری از بررسی فرصت‌های احتمالی برای گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های کره شمالی خبر داد، اما اظهارات او واکنش دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را درپی داشت که گفت: تلاش برای مذاکره با کره شمالی را «اتلاف وقت» است.

رویترز می گوید، کره شمالی تاکنون خیلی روشن نشان داده است تا زمانی که توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را با سلاح هسته ای به دست نیاورد، تمایلی به مذاکره با واشینگتن ندارد.

رکس تیلرسون روز سه شنبه گفته است: ما آماده ایم که نخستین مذاکره مستقیم بدون پیش شرط را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال تاکید کرده است که واشینگتن در تلاش است تا اجرای تحریم های بین المللی علیه کره شمالی را تسریع کند، از جمله اقدامات بیشتری که چین می تواند علیه کره شمالی اتخاذ کند.

وی اضافه کرده است: در صورت نیاز آمریکا همچنان گزینه های مختلف نظامی رامد نظر دارد.

هفته گذشته جفری فلتمن،‌ معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل به پیونگ یانگ رفت و با مقام های بلند پایه کره شمالی گفت وگو کرد.

XS
SM
MD
LG