لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

 درخواست سازمان ملل از کره شمالی برای ایجاد کانال‌ ارتباطی جهت کاهش خطر درگیری


جفری فلتمن،‌ معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل
جفری فلتمن،‌ معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل

گزارش ها حاکی است که جفری فلتمن،‌ معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل در جریان سفر خود در هفته جاری به پیونگ یانگ به مقام های بلند پایه کره شمالی گفت، ضروری است که فورا برای جلوگیری از محاسبات اشتباه، کانال هایی ایجاد شود تا خطر درگیری را کاهش دهند.

به گزارش رویترز، جفری فلتمن بلندپایه ترین مقام سازمان ملل است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون به کره شمالی سفر کرده است.

سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۸ آذرماه در بیانیه ای پس از سفر معاون امور سیاسی دبیرکل به کره شمالی اعلام کرده است: آقای فلتمن در پیونگ یانگ با ری یونگ هو، وزیر امور خارجه و پارک میونگ گوک، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی دیدار کرد.

سازمان ملل متحد در این بیانیه می گوید، جفری فلتمن در این سفر بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده و گفته است، جامعه بین الملل به دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای بحران شبه جزیره کره متعهد است.

طبق این بیانیه، آقای فلتمن گفته است، تنها از طریق راه حلی دیپلماتیک مبتنی بر گفت و گوی صادقانه می توان وضعیت کنونی را حل و فصل کرد.

سازمان ملل متحد اضافه کرده است: آنها توافق داشتند که شرایط کنونی پرتنش ترین و خطرناک ترین مساله صلح و امنیت جهان است.

کره شمالی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه هسته ای و موشکی خود را توسعه می دهد . کره شمالی هفتم آذرماه موشک قاره پیمایی آزمایش کرد و می گوید این موشک ،‌ «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد» و «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

در همین حال، کره شمالی در بیانیه ای که درخبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده نسبت به کاهش تنش ها در شبه جزیره کره ابراز تمایل کرده است.

کره شمالی در این بیانیه تصریح کرده است: سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش تنش در شبه جزیره کره، ابراز تمایل کرد تا بر اساس منشور سازمان ملل که مبتنی بر صلح و امنیت بین المللی است برای کاهش تنش ها در شبه جزیره همکاری کند.

مقام‌های کره شمالی، از جمله کیم جونگ‌اون رهبر آن کشور بارها آمریکا و متحدان آن را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده‌اند.

مقام‌های ایالات متحده نیز می‌گویند، همچنان عقیده‌ دارند راه‌ حل های سیاسی و دیپلماتیک ممکن است راه‌گشا باشد، اما تاکید کرده‌اند در صورتی که جنگی آغاز شود، حکومت کره شمالی نابود خواهد شد.

XS
SM
MD
LG