لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۵

انتخاب جمال خاشقجی به عنوان «شخصیت سال» مجله تایم


مجله آمریکایی تایم روز سه‌شنبه، ۲۰ آذرماه، شماری از خبرنگاران، از جمله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی، و دو خبرنگار رویترز را که در میانمار زندانی هستند، به عنوان «شخصیت سال» خود انتخاب کرد.

این هفته‌نامه آمریکایی همچنین هشدار داد که مفهوم حقیقت و راست‌گویی به عنوان سنگ بنای دموکراسی در حال حاضر در جهان هدف حمله و تهدید است.

جمال خاشقجی که تصویر او به عنوان «شخصیت سال» بر روی یکی از شماره‌های این هفته‌نامه چاپ شده است ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی بود که دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول انگشت اتهامات را متوجه ولیعهد سعودی کرده‌ است، امری که ریاض آن را به‌رغم وجود مدارک قابل توجه به شدت تکذیب می‌کند.

در سالی که گذشت همچنین بازداشت دو خبرنگار رویترز به نام‌های «وا لون» و «چو سو اون» در میانمار خبرساز شد. آنها خشونت‌هایی را که علیه اقلیت مسلمان روهینگیا انجام می‌شود پوشش داده بودند و دولت میانمار این دو خبرنگار را به «افشای اسرار دولتی»‌ متهم کرده است.

ماریا رِسا، بنیان‌گذار وب‌سایت خبری فیلیپینی منتقد دولت استبدادی آن کشور و یک روزنامه از ایالت مریلند آمریکا که هدف تیراندازی جمعی قرار گرفت، از نهادهایی هستند که مجله تایم امسال به آنها ادای احترام کرده است.

این نخستین بار در تاریخ ۹۵ ساله این مجله است که موضوع شخصیت سال آن به حرفه روزنامه‌نگاری اختصاص می‌یابد.

مجله تایم سال گذشته «شکنندگان سکوت»، یعنی زنانی را که حکایت‌ خود از آزار جنسی را برملا کردند، به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد.

سال پیش از آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، به عنوان شخصیت سال مجله تایم انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG