لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

ترامپ گزارش ها درباره برکناری تیلرسون را تکذیب کرد


دونالد ترمپ و رکس تیلرسون
دونالد ترمپ و رکس تیلرسون

دونالد ترمپ، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۰ آذرماه گزارش ها در خصوص برکناری رکس تیلرسون از وزارت امور خارجه این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس جمهوری آمریکا با «اخبار جعلی» خواندن این گزارش ها اظهار داشت، رکس تیلرسون سمت خود را ترک نخواهد کرد.

دونالد ترامپ در پیام توییتری خود نوشته است: رسانه ها گمانه زنی کرده اند، من رکس تیلرسون را برکنار کرده ام یا او به زودی (سمت خود) را ترک خواهد کرد. اخبار جعلی!

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: او نمی رود و به رغم این که ما با هم بر سر برخی از مسائل مشخص اختلاف نظر داریم (من حرف آخر را خواهم زد)، به خوبی با همدیگر کار می کنیم و آمریکا بار دیگر به شدت مورد احترام قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید، این مهم ترین حمایت دونالد ترامپ از رکس تیلرسون از زمانی که گزارش ها درخصوص برکناری احتمالی وی انتشار یافت، محسوب می شود.

رسانه های آمریکا روز پنجشنبه گزارش داده بودند که کاخ سفید در صدد است تا رکس تیلرسون را طی ماه‌های پیش رو از این سمت برکنار کرده و مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به جای او منصوب کند.

طبق این گزارش، رکس تیلرسون روز جمعه در دو نشست دیپلماتیک در کاخ سفید حضور داشت. ابتدا وی در دیدار نخست وزیر لیبی از کاخ سفید حضور داشت و سپس نهار را با دونالد ترامپ وژنرال متیس، وزیر دفاع صرف کرد.

رکس تیلرسون روز جمعه پیش حضور در کاخ سفید در ساختمان وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که گزارش ها در خصوص برکناری وی از وزارت خارجه «خنده دار» است.

این در حالی است که هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز گذشته این گزارش ها را رد کرده بود.

رسانه ها پیشتر گزارش هایی در خصوص اختلاف رکس تیلرسون با دونالد ترامپ بر سر مسائلی چون رویکرد ایالات متحده درقبال کره شمالی و ایران منتشر کرده بودند.

آبان‌ماه امسال نیز رئیس جمهوری آمریکا دربارهٔ اینکه آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره چهارسالهٔ ریاست جمهوری‌اش در دولت او باقی خواهد ماند، ابراز تردید کرد.

ولی دونالد ترامپ با این حال در خصوص سیاست خارجی آمریکا تاکید کرده بود: آن کس که مهم است، من هستم. چرا که وقتی زمان تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی فرا برسد، من هستم که تصمیمم اهمیت دارد.

در همین زمینه، رکس تیلرسون پیشتر در مهرماه سال جاری گفته بود، هرگز به استعفا فکر نکرده‌ام و امروزه درست به اندازه زمانی که پست وزارت خارجه را پذیرفتم به سیاست‌های دونالد ترامپ وفادارم.

رکس تیلرسون که ۶۴ سال دارد و پیش از این مدیریت شرکت عظیم نفتی اگزون موبیل را به عهده داشته است.

XS
SM
MD
LG