لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

ترامپ در آستانه رای‌گیری استیضاح دمکرات‌ها را به «تلاش برای کودتا» متهم کرد


 دونالد ترامپ در این تصویر در اکتبر سال جاری در تگزاس؛ انتقادهای شدید دونالد ترامپ، ۲۶ آذر ماه، در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است.
دونالد ترامپ در این تصویر در اکتبر سال جاری در تگزاس؛ انتقادهای شدید دونالد ترامپ، ۲۶ آذر ماه، در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است.

در آستانه رای‌گیری استیضاح ِ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجلس نمایندگان این کشور، دونالد ترامپ رهبری حزب دمکرات را متهم به تلاش برای «کودتا» و «ضربه زدن به دمکراسی در آمریکا» کرد.

اظهارات دونالد ترامپ، ۲۶ آذر ماه، در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است. آقای ترامپ خطاب به نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، نوشته «تاریخ به‌سختی تو را قضاوت خواهد کرد».

این نامه در حالی منتشر شده که اعضای مجلس نمایندگان مشغول رایزنی‌ در مورد قوانین مربوط به رای‌گیری لایحه استیضاح، یعنی اتهام‌های رسمی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ، شده‌اند.

لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری، او را متهم به «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» کرده است. در مجموع اتهام‌ها مربوط می‌شود به این مسئله که دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به ‌اوکراین را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، در میان آن‌ها جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین کرده بود.

دونالد ترامپ در نامه انتقادآمیز خود، با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰، نوشته «این اقدامات چیزی نیست جز تلاشی حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساسات اخیر، که در صندوق‌های رای به‌سختی شکست خورده‌است».

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داده است: «شما با ادامه روند بی‌ارزش استیضاح، وظایف قانونی تعیین‌شده در نهاد خود را زیر پا گذاشته، تعهدات خود به قانون اساسی را نقض کرده و علیه دمکراسی در آمریکا جنگ علنی اعلام کرده‌اید».

اندکی پس از انتشار این نامه نیز دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران گفت «این‌ مسائل از همان اول کار چیزی جز ریاکاری نبود».

همزمان در روز ۲۶ آذر ماه کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز به رایزنی بر سر چارچوب رای‌گیری استیضاح، از جمله مدت زمان بیان اظهارات و نظرات کرد. بسته به رایزنی‌ها، انتظار می‌رود رای‌گیری در صحن علنی مجلس نمایندگان در تاریخی بین ۱۸ تا ۱۹ دسامبر، یعنی دو روز پیش رو، انجام گیرد.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، روز سه‌شنبه، پیشنهاد دمکرات‌ها برای احضار چهار شاهد به مجلس سنا را رد کرد.

رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنای ایالات متحده، ۲۴ آذر ماه، خواستار آن شده بود که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، میک مولوینی، سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او رابرت بلیر، و مایکل دافی، مسئول بودجه این نهاد، احضار شوند.

چاک شومر، سناتور ارشد حزب دمکرات، خواستار محاکمه‌ای «عادلانه و صادقانه» در سنا شده‌ بود و بر لزوم شنیدن اظهارات افرادی که «اطلاعات مستقیم» از مسئله اوکراین دارند تاکید کرده بود.

در صورتی‌که اکثریت نمایندگان در مجلس نمایندگان کنگره به استیضاح ترامپ رای دهند، روند استیضاح که به‌مانند روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.

انتظار می‌رود که اکثریت سنا که در دست جمهوری‌خواهان است آقای ترامپ را تبرئه کند. سناتور مک‌کانل نیز اظهاراتی را مطرح کرده که حاکی‌ست روند دادرسی و محاکمه استیضاح به سرعت انجام خواهد گرفت.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG