لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

ترامپ هشدار داد دست به اقدامات بیشتری در تقابل تجاری با چین خواهد زد


بندر شانگهای؛ ژوئیه ۲۰۱۸
بندر شانگهای؛ ژوئیه ۲۰۱۸

در حالی‌که تنش‌ها بر سر تعرفه‌ها و مسائل اقتصادی میان آمریکا و چین بار دیگر بالا گرفته، دونالد ترامپ هشدار داده‌ ممکن است اقدامات بیشتری در پی گیرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۲۳ اردیبهشت گفت برای «کمک به کشاورزان» آمریکایی اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

ترامپ گفته کشاورزان کشورش از برنامه‌های او «خیلی خوشحال» خواهند شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تائید کرده است که در جریان نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، که قرار است چند هفته دیگر در ژاپن برگزار شود، با شی جین‌پینگ و همچنین ولادیمیر پوتین، رئیسان‌جمهوری چین و روسیه دیدار خواهد کرد.

ترامپ در روز جمعه گذشته تعرفه‌های ۱۰ درصدی ۲۰۰ میلیارد کالای وارداتی از چین را به ۲۵ درصد افزایش داد. او گفته بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز «به‌زودی» با ۲۵ درصد تعرفه روبه‌رو خواهند شد.

این اقدام با واکنش چین روبه‌رو شد که روز دوشنبه اعلام کرد در اقدامی متقابل بر مجموعه‌ای از کالاهای آمریکایی از جمله گاز مایع، باتری، قهوه و سبزیجات یخ‌زده تعرفه وضع خواهد کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید بازارهای سهام در ایالات متحده در ساعت‌های اخیر دستخوش تلاطم شده‌اند؛ شاخص صنعتی داو جونز سه درصد و اس‌اند‌پی ۵۰۰ نیز ۲.۶ درصد سقوط کرده‌اند. بازار بورس «نزدک»، بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا، نیز ۳.۴ درصد سقوط کرده‌است.

بهای نفت نیز کاهش یافته‌است و ارزش یوان، واحد پول چین، نیز روز دوشنبه به پایین‌ترین میزان از دسامبر سال گذشته به این سو رسید.

مانند اکثر موارد پیشین سرمایه‌گذاران به «دارایی‌های قابل اتکا» پناه برده‌اند و در نتیجه ارزش ین، واحد پول ژاپن، افزایش یافته‌است.

کریستینا هوپر، از تحلیلگران ارشد موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری اینوسکو در آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته «روشن است که بسیاری از مذاکرات تجاری چین و آمریکا دل‌نگران شده‌اند و نگرانی‌ها از زوال چشم‌گیر اوضاع بر تمامی عرصه‌های بازار تاثیر گذاشته‌است».

ویلیام رینش، تحلیل‌گر دیگری در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی نیز به اسوشیتدپرس گفته است «به‌نظر می‌رسد در قطار خرابی که با سرعت آرام در حال حرکت است گیر افتاده‌ایم، در حالی‌که طرف‌ها حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند».

پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود به شی جین‌پینگ هشدار داده بود که چین اگر با توافق تجاری موافقت نکند «صدمه شدیدی خواهد دید». ترامپ گفته بود به پکن «توافق خیلی خوب و تقریبا کاملی» ارائه شده بود، اما «شما از آن عقب‌نشینی کردید».

البته با وجود اعمال تعرفه‌های جدید هر دو کشور فرصت اندکی برای برای جلوگیری از آن‌ها دارند. تعرفه‌های چین بر کالاهای آمریکا تا دو و نیم هفته دیگر اجرایی نخواهد شد و کالاهای چینی که تعرفه‌های تازه آمریکا شامل آن‌ها شده نیز تا به بندرهای ایالات متحده برسند حدود سه هفته در راه خواهند بود.

توئیتر، اسوشیتدپرس، رویترز|ت|خ
XS
SM
MD
LG