لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۷

پیشنهادهای جدید ترامپ برای مصالحه بر سر ساخت دیوار؛ جواب رد دموکرات‌ها


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۲۹ دی طرح جدیدی برای پایان دادن به تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال ارائه کرد و خواستار تامین بودجه‌ای ۵.۷ میلیاردی دلاری برای ساخت دیوار فلزی در برخی مناطق مرزی با کشور مکزیک شد که از اولویت بیشتری برخوردارند.

آقای ترامپ در ازای این امر نیز عنوان کرده که به مدت سه سال از اخراج برخی مهاجران غیرقانونی جلوگیری می‌کند. این حمایت هم مشمول مهاجران جوانی خواهد شد که اغلب همراه والدین خود وارد خاک آمریکا شده‌اند و هم مشمول آن دسته از مهاجرانی که از جنگ یا حوادث فاجعه‌آمیز گریخته‌اند.

رسانه‌های آمریکایی ساعاتی پیش از سخنرانی دونالد ترامپ از قصد رئیس جمهوری برای طرح چنین پیشنهادی خبر داده بودند که بلافاصله واکنش منفی دموکرات‌ها را در پی داشت و آن را رد کردند.

از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آن را «بی‌ثمر» خواند و گفت که این طرح راه‌حل دائمی برای برنامه موسوم به داکا ارائه نمی‌دهد. برنامه داکا را باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشت که از اخراج صدها هزار مهاجر غیرقانونی جلوگیری می‌کند و به آنها مجوز کار در ایالات متحده می‌دهد.

دموکرات‌ها می‌گویند پیش از هر مذاکره‌ای، دونالد ترامپ باید تعطیلی دولت را متوقف کند.

با این حال سخنرانی عصر شنبه آقای ترامپ حاوی پیشنهادهای دیگری نیز بود از جمله اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مهاجران، ۸۰۵ میلیون دلار جهت به کار بردن فناوری جدید تشخیص مواد مخدر، استقرار بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ مامور مرزی و افسر پلیس در مرز، تعیین ۷۵ گروه قضات که درباره مهاجران تصمیم می‌گیرند، و همچنین یک سازوکار جدید که به کودکان مهاجر آمریکای لاتینی اجازه می‌دهد از داخل کشورهای خود درخواست پناهندگی دهند.

رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «این یک مصالحه عاقلانه است که هر دو حزب باید آن را بپذیرند.»

میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنا، نیز از پیشنهاد دونالد ترامپ استقبال کرد و آن را یک «توافق منصفانه» نامید و تاکید داشت که در هفته‌ آینده به این طرح در مجلس سنا رای مثبت خواهد داد.

این طرح اما برای اجرا شدن نیاز به رای دمکرات‌ها دارد که تاکنون به شدت با ایده ساخت دیوار مرزی در جنوب کشور مخالفت کرده‌اند.

در این حال چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ها در مجلس سنا، طرح جدید آقای ترامپ را نوعی «گروگان‌گیری» نامیده و گفته که این طرح راه درمان درست و موثری را ارائه نمی‌کند.

اختلافات میان دولت آمریکا و دمکرات‌ها به تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال منجر شده که اکنون ۲۹ روز از آغاز آن می‌گذرد و یک رکورد تاریخی را در ایالات متحده بر جای گذاشته است.

منبع: وال‌استریت جورنال و خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG