لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

ترامپ هشدار داد تعطیلی دولت آمریکا ممکن است همچنان ادامه پیدا کند


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری ایالات متحده هشدار داده‌است که تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا که در حال حاضر به طولانی‌ترین مورد تبدیل شده، ممکن است ادامه پیدا کند.

دونالد ترامپ در روز ۲۲ دی ماه چندین پست در حساب کاربری خود در توئیتر در مورد تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال منتشر کرد.

در یکی از این پست‌ها، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشته است تعطیلی دولت «تا وقتی دمکرات‌ها از "تعطیلات" خود بازگردند و برگردند سرکارشان» ادامه پیدا خواهد کرد.

تعطیلات مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده از روز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) آغاز شده و تا هفته آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال در آمریکا، شنبه وارد بیست و دومین روز خود شد. به این ترتیب با پشت سر گذاشتن رکورد پیشین که در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ رخ داده بود، به عنوان «طولانی‌ترین» تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا دست یافت.

در اثر تعطیلی یک‌چهارم از دولت فدرال، صدها هزار کارمند دولت حقوق نمی‌گیرند؛ از سال ۱۹۷۶ تا کنون بیش از ۲۰ بار بین زمان مقتضی و تصویب بودجه فاصله افتاده است که البته همه آن‌ها به صدور حکم مرخصی برای کارکنان فدرال نیانجامیده‌است.

آقای ترامپ در توئیت‌های تازه خود بار دیگر بر آن‌چه «بحران گسترده انسانی» در مرزهای جنوبی کشورش با مکزیک می‌نامد، تاکید کرد.

اما دمکرات‌ها که در حال حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت دارند، در مورد ساختن دیوار در این مرزها با رئیس‌جمهوری هم‌عقیده نیستند. نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید ترامپ تلاش می‌کند توجهات را از تحقیقات پرونده روسیه و مسائل دیگر در کاخ سفید «منحرف کند».

ترامپ اما می‌گوید او برای پایان دادن به تعطیلی دولت «برنامه دارد» و مخالفان «باید این واقعیت را درک کنند که برنده انتخابات شده و قول داده امنیت مردم آمریکا را تامین کند». ساختن دیوار در مرز مکزیک، یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی ترامپ بود.

دمکرات‌ها ترامپ را به داشت خلق‌وخوی تخاصمی متهم کرده‌اند. خانم پلوسی در عین حال گفته‌است اختصاص بیش از ۵ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار «بی‌فایده و هدر دادن پول» است. ترامپ اما اظهارات در مورد خلق‌وخوی خود را رد کرده و می‌گوید دمکرات‌ها می‌توانند «در ۱۵ دقیقه» و با اختصاص بودجه برای ساخت مانع در مرزها، مشکل را حل کنند.

تعطیلی دولت ایالات متحده زمانی رخ می‌دهد که لایحه بودجه دولت فدرال و یا بودجه موقت به تصویب کنگره نرسد، یا رئیس‌جمهوری از امضای چنین لوایحی به‌دلایلی خودداری کند.

اروپای آزاد، توئیتر، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG