لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

مجلس نمایندگان آمریکا آماده رای‌گیری برای رسمیت‌بخشیدن به تحقیقات استیضاح می‌شود


نمایی از کاخ کنگره آمریکا
نمایی از کاخ کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا ۳۱ اکتبر/۹ آبان برای رسمیت‌بخشیدن به تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری رای‌گیری خواهد کرد.

همزمان قرار است دومین مقام مشغول به کار در کاخ سفید برای ادای شهادت در جمع قانون‌گذاران حاضر شود.

تیم موریسون، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در امور مربوط به اروپا و روسیه، دومین فردی‌ست مشغول به کار در کاخ سفید که قرار است به مجلس نمایندگان برود.

با این حال یک مقام ارشد دولت به شماری از رسانه‌ها گفته ظاهرا آقای موریسون از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

از سوی دیگر از جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آقای ترامپ خواسته شده هفته آینده برای ادای شهادت به مجلس نمایندگان برود، اما وکیل آقای بولتون به شبکه سی‌ان‌ان گفته او بدون احضاریه رسمی به کنگره نخواهد رفت.

آقای بولتون از آوریل سال ۲۰۱۸ مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود تا این‌که در ۱۰ سپتامبر از این مقام کنار گذاشته شد. گفته می‌شود او یکی از شخصیت‌های کلیدی‌ست که در عین حال تلاش کرده مانع از اقدامات داخلی کاخ سفید برای آن‌که اوکراین در مورد رقیب سیاسی آقای ترامپ، یعنی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن، تحقیق کند، بشود.

روند تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد این‌که آیا رئیس‌جمهوری باید استیضاح شود یا نه، به مکالمه تلفنی آقای ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین باز می‌گردد؛ در جریان آن مکالمه دونالد ترامپ از همتای اوکراینی خواسته «لطفی بکند» و در مورد آقای بایدن، از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، که عضو هیئت مدیره یک شرکت نفت و گاز در اوکراین بود، تحقیق کند. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

دونالد ترامپ تحقیقات را «قلابی» توصیف کرده و بارها تاکید کرده هیچ عمل نادرست و خلافی از او سرنزده‌است.

تحقیقات مجلس نمایندگان و جمع‌آوری مدارک و شهادت مقام‌ها با این هدف انجام می‌شود که مشخص شود آیا دونالد ترامپ با استفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش قصد داشته به دستاوردهای شخصی سیاسی برسد، و اگر چنین کرده، آیا این کار «جرمی مهم و تخطی از قانون» است به‌طوری‌که به استیضاح و برکناری رئیس‌جمهوری می‌انجامد یا نه.

در ادامه این تحقیقات در روز ۳۰ اکتبر دو دیپلمات دیگر در مجلس نمایندگان شهادت دادند. از جان ایزنبرگ، وکیل شورای امنیت ملی و معاون او نیز خواسته شده در چهار نوامبر به کنگره بروند.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG