لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

ترامپ تمایل به مذاکره «بدون ‌‌پیش‌شرط» با ایران را رد کرد


دونالد ترامپ بارها در جمع خبرنگاران یا گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های مختلف داشته است، از تمایلش به مذاکره با ایران گفته‌ است.
دونالد ترامپ بارها در جمع خبرنگاران یا گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های مختلف داشته است، از تمایلش به مذاکره با ایران گفته‌ است.

رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه ۲۵ شهریور توئیتی منتشر کرد که به‌نظر می‌رسد آن‌چه در ماه‌های اخیر در مورد تمایل به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با رهبران ایران منتشر شده است را رد می‌کند یا نادرست می‌داند.

دونالد ترامپ در توئیت خود نوشته است: «[رسانه‌های] اخبار جعلی می‌گویند که من تمایل دارم با ایران "بدون پیش‌شرط" دیدار کنم. این‌ یک شرح غلط است (مثل همیشه!)».

آقای ترامپ توضیح بیشتری در این باره نداده است.

دونالد ترامپ بارها در جمع خبرنگاران یا گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های مختلف داشته است، از تمایلش به مذاکره با ایران گفته‌ است. علاوه بر خود رئیس‌جمهوری مقام‌های ارشد دولت آمریکا نیز از آمادگی برای انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با تهران سخن گفته‌اند.

آقای ترامپ برای نمونه اوایل مرداد امسال برای دیدار با رهبران جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده و گفته بود «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد.

او این اظهارات را در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، و در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ملاقات کند، بیان کرده بود.

آقای ترامپ گفته بود «قطعا آماده‌» است و اگر آقای روحانی مایل باشد، این ملاقات «بدون هیچ شرطی» خواهد بود.

از موارد دیگر اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده است؛ او خرداد امسال ضمن تاکید بر ادامه «کارزار فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی، گفته بود دولت ترامپ آماده است با ایران «بدون هیچ پیش‌شرط» وارد مذاکره شود.

وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست مطبوعاتی مشترکی همراه وزیر خزانه‌داری این کشور در ۱۹ شهریور ماه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: رئيس‌جمهوری آمریکا قبلا به روشنی گفته که آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با حسن روحانی دیدار کند.

در تیرماه هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود «ما تمایل داریم با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهوری [دونالد ترامپ] و وزیر خارجه [مایک پومپئو] چند بار گفته‌اند با ایرانی‌ها بدون پیش‌شرط گفت‌‌وگو خواهند کرد. ایرانی‌ها فقط باید نشان دهند که آماده گفت‌وگو هستند».

کاخ سفید نیز در همان روزی که توئیت تازه آقای ترامپ منتشر شد، احتمال ملاقات بین او و حسن روحانی، را رد نکرد.

البته پیش از این وزیر خارجه ایالات متحده ۱۲ شرط را برای رسیدن به توافقی تازه با تهران اعلام کرده بود که شامل گستره‌ای وسیع از مسائل از برنامه اتمی تا پایان دادن به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و حتی تهدیدهای سایبری می‌شدند.

آقای پومپئو مردادماه پارسال گفته بود: «اگر مقام‌های جمهوری اسلامی خود را برای تغییر اساسی در رفتار با شهروندان متعهد نشان دهند، رفتارهای مخرب را کنار گذشته و قبول کنند یک توافق تازه‌ هسته‌ای برای جلوگیری از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، ارزش [مذاکره را] دارد» آن‌گاه آقای ترامپ حاضر به گفت‌وگو است.

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، مذاکرات را مشروط به توقف تحریم‌ها کرده‌اند.

توئیت تازه آقای ترامپ ساعتی پس از آن منتشر شده که او در حساب کاربری خود، در واکنش به حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، نوشت کشورش آماده اقدام نظامی است؛ بسته به این‌که عامل حملات تایید شود و این‌که تحت چه شرایطی چنین اقدامی انجام خواهد گرفت.

توئیتر، اروپای آزاد، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG