لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

ترامپ به‌زودی پذیرش اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل را «اعلام می‌کند»


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده به رسانه‌های آن کشور گفته‌اند دونالد ترامپ تا ساعاتی دیگر به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد که ایالات متحده، اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخته و مقدمات انتقال سفارت‌خانه خود به این شهر را آغاز می‌کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، تصمیم رئیس‌جمهوری آن کشور در این مورد قرار است در روز چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام شود.

بنا بر گزارش‌ها آقای ترامپ در سخنرانی خود، اعلام می‌کند که سفارت‌خانه از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) انتقال پیدا خواهد کرد؛ روندی که عملی‌شدن آن به‌طور کامل ممکن است سه تا چهار سال زمان ببرد.

مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند رئیس‌جمهوری آن کشور در عین حال دستورالعملی را امضا خواهد کرد که به او این اجازه را می‌دهد تا تغییر ساختمان سفارت‌خانه را برای مدتی به تعویق بیاندازد؛ چراکه دیپلمات‌های آمریکایی هنوز مقدمات کار را آماده نکرده‌اند.

طی روزهای گذشته واکنش‌ها به اعلام نهایی تصمیم آقای ترامپ افزایش یافته‌است.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، یکی از مهم‌ترین متحدان عرب ایالات متحده، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده بود «با توجه به جایگاه بیت‌المقدس و همچنین مسجدالاقصی، چنین گام خطرناکی باعث شعله‌ور شدن احساسات مسلمانان در سراسر جهان خواهد شد».

اردن، مصر، اتحادیه عرب، تشکیلات خودگردانی و گروه‌های مختلف فلسطینی نیز هشدار داده‌اند که این اقدام ممکن است منطقه را بحرانی کرده و به بروز خشونت‌های تازه منجر شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز روز سه‌شنبه اظهار داشت با این کار، ترکیه ممکن است با اسرائیل قطع رابطه کند.

از سوی دیگر کاخ سفید می‌گوید موضع رئیس جمهوری ایالات متحده «روشن است» و انتقال نهایی سفارت «تنها مسئله زمان است». دولت بنیامین نتانیاهو نیز در مورد عملی‌شدن وعده‌های انتخاباتی ترامپ برای انتقال سفارت به اورشلیم ابراز امیدواری کرده‌است.

مقام‌های دولت آمریکا تاکید کرده‌اند که هدف از عمل به وعده انتخاباتی آقای ترامپ، ضربه‌زدن به نتیجه مذاکرات احتمالی در مورد آینده اورشلیم/بیت‌المقدس نیست. این تصمیم بازتاب‌دهنده «واقعیتی تاریخی» است که اروشلیم نقش مرکزی در باور یهودیان دارد و بنا بر «واقعیت امروزی» مرکز حضور دولت اسرائیل است.

اعلام تصمیم آقای ترامپ، و معرفی سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت کشور اسرائیل، اقدامی‌ست برخلاف سیاستی که دولت‌های پیشین ایالات متحده به آن پایبند بودند و بر پایه آن وضعیت نهایی سرتاسر شهر باید بر پایه مذاکرات با فلسطینی‌ها تعیین شود. فلسطینی‌ها خواستار آن هستند که شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، پایتخت کشور آینده آن‌ها، باشد.

بر پایه مصوبه‌ کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ ایالات متحده باید در نهایت سفارتخانه‌ خود در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس منتقل کند. با این همه تا پیش از این تمامی رئیسان جمهوری آمریکا، چه جمهوری‌خواهان و چه دمکرات‌ها، هر شـش ماه یک‌بار فرمانی را امضا کرده‌اند که در عمل اجرای این مصوبه را به تأخیر می‌اندازد.

آقای ترامپ هرچند در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتقال سفارت‌خانه تاکید کرده بود، اما در شـش ماه اول، مانند روسای جمهوری پیشین، فرمان تاخیر را امضا کرد. دوشنبه مهلت تعیین‌شده برای امضای این فرمان به پایان رسید.

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی دولت اسرائیل بر سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اسرائیل از آغاز تأسیس خود در سال ۱۹۴۸ بخش غربی اورشلیم را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس که تا سال ۱۹۶۷ در کنترل اردن بود، در جنگ همان سال به اشغال اسرائیل درآمد. این شهر دربرگیرنده برخی از مهم‌ترین اماکن مقدس و مذهبی برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است.

XS
SM
MD
LG