لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

ترامپ بر منافع ناشی از برقراری روابط خوب با روسیه تاکید کرد


در این تصویر از ۲۰ آبان ترامپ و پوتین، پیش از آغاز اجلاس اپک در حال دست دادن و گپ‌زدن هست
در این تصویر از ۲۰ آبان ترامپ و پوتین، پیش از آغاز اجلاس اپک در حال دست دادن و گپ‌زدن هست

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرده‌است داشتن روابط مثبت با روسیه «چیز خوبی» است و مسکو می‌تواند «کمک زیادی» به حل بحران‌ها پیرامون کره شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم بکند.

دونالد ترامپ در واپسین روزهای سفر دو هفته‌ای خود به آسیا، در هانوی، پایتخت ویتنام به‌سر می‌بـَرد. او روز یک‌شنبه ۲۱ آبان، در حساب کاربری‌اش در توئیتر، به «همه نفرت‌پراکن‌ها و نادان‌ها»، که از تلاش‌های او برای برقرای روابط بهتر با روسیه و -به‌طو مشخص- ولادیمیر پوتین انتقاد می‌کنند، تاخت.

آقای ترامپ نوشته است: کـِی همه نفرت‌پراکن‌ها و نادان‌هایی که آنجا هستند درک خواهند کرد، داشتن روابط خوب با روسیه، چیز خوبی‌ست، و نه یک چیز بد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده‌است: من می‌خواهم مشکل کره شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم را حل‌وفصل کنم و روسیه می‌تواند کمک بزرگی [در این زمینه] باشد.

دونالد ترامپ در پست توئیتری دیگری، مجددا به رقیب انتخاباتی خود از حزب دمکرات، هیلاری کلینتون، اشاره کرده و پرسیده‌است «آیا رسانه‌های خبرهای جعلی به‌یاد می‌آورند» در زمان وزارت خارجه هیلاری کلینتون، او «از روسیه تقاضا می‌کرد که دوست ما باشد».

ترامپ افزوده‌است که باراک اوباما نیز «تلاش‌های» مشابهی را در پیش گرفته بود اما ایجاد جذابیت و کشش مشترک میان او و پوتین «صفر» بود.

طی ساعت‌های گذشته، در حاشیه اجلاس سران سازمان اپک (همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک) در ویتنام، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ ملاقات کوتاهی داشتند. پیش‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا این احتمال را مطرح کرده بود که با هم‌تای روس خود در جریان اجلاس اپک دیداری داشته باشد. اما کاخ سفید چند روز بعد گفت «به دلیل جدول کاری» دیدار مشخص و خصوصی میان دو طرف برنامه‌ریزی نشده‌است.

با این وجود ملاقات‌های کوتاهی که میان آقایان ترامپ و پوتین صورت گرفته نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است. ترامپ روز شنبه، پیش از پست‌های تازه در توئیتر، گفته بود سخنان همتای روس خود مبنی بر تکذیب اتهام دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا را باور می‌کند. در حال حاضر اتهام‌ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال پیش، محور تحقیقاتی گسترده در آمریکا است.
↲بیشتر بخوانید: ترامپ می‌گوید تکذیب دخالت در انتخابات از سوی پوتین را باور می‌کند

آقای ترامپ گفته بود «هر بار که او مرا می‌بیند می‌گوید چنین کاری نکرده‌ام و واقعاً باور دارم که وقتی این را می‌گوید دارد حقیقت را می‌گوید. به نظرم این موضوع برای او خیلی توهین‌آمیز بوده و این برای کشور ما خوب نیست».

از سوی دیگر این سخنان با انتقادهایی در آمریکا روبه‌رو شده، از جمله سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین که در بیانیه‌ای با اشاره با شعار انتخاباتی ترامپ در مورد «اولیت دادن به آمریکا» گفته‌است در «در این‌که به حرف یک سرهنگ کا‌.گ.ب اعتماد شود و نه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، هیچ‌گونه «اولویت دادن به آمریکا»یی، وجود ندارد».

آقای ترامپ ساعاتی بعد در جریان یک کنفرانس خبری همراه جان دای کوانگ، رئیس‌جمهوری ویتنام، در توضیح توئیت‌های خود تاکید کرد او به نهادهای امنیتی آمریکا اعتماد دارد و برآوردهای آن‌ها را در مورد دخالت‌های روسیه باور می‌کند. ترامپ می‌گوید قصد داشته به این موضوع اشاره کند که پوتین در مورد تکذیب دخالت‌ها صادقانه حرف می‌زده و منظور این نیست که خود او (ترامپ) لزوما به این حرف‌ها اعتماد دارد یا نه.

علاوه بر موضوع انتخابات ایالات متحده، روسای جمهوری روسیه و آمریکا از بیانیه‌ای مشترک در مورد سوریه نیز خبر داده و گفتند بر سر «نیاز به یافتن راه‌حلی سیاسی» هم‌عقیده‌ هستند.
↲بیشتر بخوانید: رؤسای جمهور آمریکا و روسیه توافق خود در مورد سوریه را بسیار مهم توصیف کردند

تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که در حال حاضر در هفتمین سال پیاپی قرار دارد، تا کنون نتیجه‌ای نداشته‌است. با این حال مذاکراتی میان حامیان اصلی بشار اسد؛ روسیه و ایران، و نیز ترکیه، حامی شماری از مخالفان جریان دارد که به ایجاد «مناطق کاهش خشونت» انجامیده‌است. سازمان ملل نیز در تلاش برای بازگرداندن طرف‌ها به مذاکرات ژنو است. بیش از ۳۲۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته‌ شده‌اند. نیمی از جمعیت کشور آواره و بخش‌های گسترده‌ای از مراکز شهری و زیرساخت‌های روسیه نیز نابود شده‌است.

روز یک‌شنبه دونالد ترامپ توئیتی نیز در مورد چین منتشر کرد و در آن گفت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، «بیان کرده‌است که او بر تحریم‌ها علیه [کره شمالی] خواهد افزود. او گفته است می‌خواهد آن‌ها دست به خلع سلاح هسته‌ای بزنند. پیشرفت در حال انجام است».

ترامپ در عین حال به اظهارات اخیر کیم جونگ‌اون، رئیس‌جمهوری کره شمالی، نیز که او را «پیرمردی مجنوب» توصیف کرده واکنش نشان داده‌است: چرا کیم جونگ‌اون با پیر توصیف کردن من، به من توهین می‌کند، در حالی‌که من هیچ‌وقت او را خپله خطاب نمی‌کنم. آه خوب! وقتی من خیلی سعی می‌کنم تا با او دوست باشم، و شاید هم یک روز این اتفاق بیافتد.

سفر طولانی رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا برای ۱۳ روز، با پرواز از هاوایی به ژاپن آغاز شد. او سپس به کره جنوبی و چین رفت. پس از ویتنام نیز به فیلیپین خواهد رفت. پیشاپیش این سفر مشخص بود که دو موضوع محورهای اصلی آن را تشکیل خواهند داد: بحران در شبه‌جزیره کره، آزمایش‌های نظامی و اتمی کره شمالی و تلاش‌ها برای افزایش فشارها بر پیونگ‌یانگ، و همچنین روابط تجاری و بازرگانی آمریکا با کشورهای آسیایی و نیز با پیمان‌های چندملیتی میان شمال‌ و جنوب شرق آسیا و شماری از دیگر کشورها.

XS
SM
MD
LG