لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

ترامپ: بر سر آزادی کشیش برانسون معامله‌ای صورت نگرفته است


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه در توئیتی از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر آزادی کشیش آمریکایی، اندرو برانسون، تشکر کرد و همزمان تأکید کرد که بر سر آزادی آقای برانسون معامله‌ای صورت نگرفته است.

آقای ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشیش اندرو برانسون که در ترکیه آزاد شده، بعد از ظهر امروز به وقت واشینگتن در دفتر رئیس‌جمهور در کاخ سفید با او دیدار خواهد داشت و دیدار و ملاقات با او «فوق‌العاده» خواهد بود.

او اندرو برانسون را یک مسیحی بزرگ توصیف کرد که تجربه‌ای سخت را از سر گذرانده است و بابت آزادی‌اش از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تشکر کرد.

آقای برانسون که ۲۰ سال در ترکیه اقامت داشت، به همکاری با شبکه فتح‌الله گولن در کودتای ناکام دو سال پیش متهم شده بود، و در این مدت در جبس و بازداشت خانگی به سر می‌برد، اما روز جمعه دادگاهی در ترکیه با وجود رأی به محکومیت سه ساله او در این ارتباط، اعلام کرد که مدت مجازات این کشیش آمریکایی «با در نظر گرفتن میزان حبس و بازداشت خانگی او، طی شده» و او می‌تواند کشور را ترک کند.

در این میان دونالد ترامپ در توئیت دیگری تأکید کرد که بر سر آزادی و بازگشت اندرو برانسون هیچ معامله‌ای با ترکیه صورت نگرفته و او «هرگز بر سر گروگان‌ها معامله نمی‌کند».

او در عین حال تصریح که قدردانی بزرگی که در این باره به نمایندگی از ایالات متحده صورت گرفته، می‌تواند به روابطی خوب و احتمالاً عالی میان ترکیه و آمریکا رهنمون شود.

پیشتر شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی مدعی شده بود که ترکیه و آمریکا به توافقی محرمانه دست یافته‌اند که بر اساس آن در ازای آزادی کشیش برانسون، «فشارهای اقتصادی» واشینگتن بر آنکارا تسهیل خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها اندرو برانسون صبح شنبه به وقت محلی، محل اقامت خود در ازمیر ترکیه را با یک هواپیمای نظامی آمریکایی ترک کرده و پس از توقفی کوتاه در آلمان، رهسپار آمریکا شده است.

آقای برانسون روز جمعه پس از صدور حکم آزادی‌اش در بیانیه‌ای گفته بود: «امروز روزی است که خانواده‌ام برای آن دعا کرده‌اند؛ خوشحالم که رهسپار وطنم، ایالات متحده می‌شوم». این کشیش آمریکایی همچنین از «میلیون‌ها نفری که در جهان دست به دعا برداشتند» قدردانی کرد.

بازداشت این کشیش به تشدید اختلافات آمریکا و ترکیه انجامید و موجب شد که واشینگتن علاوه بر تحریم، تعرفه کالاهای وارداتی از ترکیه را نیز افزایش دهد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG