لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

منوچین: ترکیه کشیش آمریکایی را آزاد نکند، تحریم‌های بیشتری در راه است


استیو منوچین٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا
استیو منوچین٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه گفته است، ایالات متحده تحریم‌های‌ تازه‌ای را علیه ترکیه آماده کرده است تا در صورت عدم آزادی کشیش آمریکایی آنها را اعمال کند.

استیو منوچین به اعضای کابینه دولت آمریکا گفته است: «ما با همکاری (رئیس جمهوری)، چند نفر از اعضای کابینه آنها را تحریم کردیم و تحریم های بیشتری را داریم که در صورت عدم آزادی (کشیش برانسون) آنها را اعمال خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در نشست کابینه دولت خود گفت، آنها (ترکیه) نتوانستند ثابت کنند که دوست خوبی هستند.

وی اضافه کرد: «آنها می خواهند این کشیش عزیز را نگه دارند،» «این نه درست است و نه عادلانه.»

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است.

محاکمه کشیش برانسون به چالشی مهم در روابط آمریکا و ترکیه بدل شده است.

واشینگتن محاکمه کشیش برانسون را «ناعادلانه» خوانده و عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه، را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است.

یک مقام کاخ سفید نیز هفته جاری هشدار داد در صورتی که ترکیه کشیش زندانی را آزاد نکند احتمالا با فشارهای بیشتر اقتصادی مواجه خواهد شد.

تنش‌ها اما به تحریم‌ها محدود نشده و آمریکا تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را نیز اخیرا دو برابر کرده است.

در همین حال، برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه به سرمایه‌گذاران بین‌المللی اطمینان داده است که ترکیه از بحران لیر قوی‌تر از گذشته بیرون خواهد آمد.

به گزارش رویترز، برات آلبایراک در یک کنفرانس تلفنی با سرمایه گذاران تاکید کرد که ترکیه از چالش های داخلی خود با خبر است اما آنچه که الان با آن مواجه است پدیده‌ای غیرعادی در بازار است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ارزش لیر در برابر دلار سقوط کرده و در هفته جاری به پایین‌ترین سطح یعنی ۷.۲۴ در برابر یک دلار رسید.

با استفاده از رویترز و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG