لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

ترامپ: اقدام نظامی علیه کره‌شمالی گزینه اول آمریکا نیست


دونالد ترامپ روز چهارشنبه بر مخالفت خود با مذاکره با کره شمالی تاکید کرده است.
دونالد ترامپ روز چهارشنبه بر مخالفت خود با مذاکره با کره شمالی تاکید کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ شهریور هشدار داده است که ایالات متحده اقدامات کره شمالی را تحمل نخواهد کرد. وی با این حال گفته است که اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ «گزینه اول» آمریکا نیست.

به گزارش رویترز، کاخ سفید می گوید، دونالد ترامپ روز چهارشنبه با شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در خصوص بحران کره شمالی تلفنی گفت وگو کرده است.

دونالد ترامپ در خصوص گفت وگوی خود با رییس جمهوری چین به خبرنگاران گفته است: رئیس‌جمهور شی علاقه مند است تا در خصوص کره شمالی کاری بکند، اما باید دید که او قادر است اقدامی در این زمینه انجام بدهد یا نه.

به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات رهبران آمریکا و چین در این زمینه بسیار مهم است چون نقش دولت چین در تصویب قطعنامه‌های شدیدتر در شورای امنیت علیه کره شمالی و همینطور قطع صادرات انرژی به آن کشور تعیین کننده است.

رییس جمهور چین در مذاکرات با دونالد ترامپ گفته است که پکن به غیرهسته‌ای نگاه داشتن شبه جزیره کره وفادار است. اما وی تاکید کرد که راه حل برای بحران کره شمالی باید صلح آمیز و دیپلماتیک باشد.

دونالد ترامپ همچنین در جریان تماس‌های تلفنی با رهبران کشورهای بریتانیا و استرالیا بر مخالفت خود با مذاکره با رژیم کره شمالی تاکید کرد.

در همین حال گفته می شود، مقامات امنیتی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا قرار است عصر روز چهارشنبه در مورد بحران کره شمالی به کنگره گزارش دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ در گفت و گوی تلفنی با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته است: «اکنون زمان مذاکره با کره شمالی نیست و برای دفاع از آمریکا و متحدانش تمامی گزینه‌ها مد نظر قرار دارد.»

آقای ترامپ در مورد بحران کره شمالی با نخست وزیر استرالیا نیز گفت وگو کرده است. هر دو رهبر بر اقدامات مشترک برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی تاکید کردند.

همزمان جیم متیس، وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر خارجه و دان کوستا، مدیر امنیت ملی آمریکا قرار است در جلسات محرمانه‌ای با اعضای کاخ سفید و برخی از اعضای مجلس سنا تازه‌ترین ارزیابی‌های خود از این بحران را ارائه دهند.

آسوشیتدپرس می گوید، همزمان با تلاش‌های واشینگتن برای یافتن متحدانی برای اعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک بیشتر به رژیم کره شمالی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در جهت مخالفی تلاش می کند. او علیه تشدید انزوای کره شمالی هشدار داده است. به احتمال زیاد حکومت چین نیز چنین موضعی دارد چون به شدت نگران پیامدهای سقوط حکومت کره شمالی در همسایگی خود است.

آقای پوتین گفته است، آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی «نقض آشکار» قوانین بین المللی است. ولی او خواستار مذاکره با پیونگ یانگ شده و افزوده است، اعمال تحریم‌های بیشتر نتیجه نخواهد داد.

آقای پوتین روز چهارشنبه پس از دیدار با رییس جمهور کره جنوبی که از متحدان اصلی آمریکا در منطقه است، خواست که از طرح پیشنهادی روسیه و چین حمایت کنند که طبق آن در ازای کاهش مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی در سطح منطقه کره شمالی نيز باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

رییس جمهور روسیه افزود:«ما نباید دچار احساسات شده و رژیم کره شمالی را منزوی تر کنیم. همه طرف‌ها حتی بیشتر از گذشته باید بردباری نشان دهند و از اقداماتی که به تشدید تنش منجر خواهد شد، پرهیز کنند.»

اما رییس جمهور کره جنوبی از روسیه خواست از تحریم‌های شدیدتر علیه رژیم کره شمالی از جمله قطع صادرات نفت به آن کشور حمایت کند. او در عین حال خواست که کار کارگران اهل کره شمالی در کشورهای روسیه و چین که برای پیونگ یانگ ارز خارجی ارسال می کنند، متوقف شود.

اما آقای پوتین با این اقدامات مخالف است و می گوید فقط به مردم عادی کره شمالی لطمه خواهد زد.

حکومت کره جنوبی در اقدامی که نشاندهنده تندتر شدن موضع آن کشور است روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا به سیتسم دفاع ضد موشکی بحث برانگیزی که در خاک کره جنوبی مستقراست سکوهای پرتاب بیشتری اضافه خواهد کرد.

جیم متیس ، وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با همتایان خود در کره جنوبی و ژاپن تاکید کرد که حمایت آمریکا از متحدانش در منطقه خدشه ناپذیر است. او گفت هرگونه تهدیدی برای آمریکا و متحدانش با «یک واکنش نظامی عظیم، موثر و همه جانبه روبرو خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG