لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۸

صدور کیفرخواست برای ۱۹ نفر در رابطه با درگیری در برابر سفارت ترکیه در آمریکا


پلیس واشینگتن واقعه را «حمله‌ای خشونت‌بار به اعتراضی مسالمت‌آمیز» توصیف کرده، سفارت ترکیه می‌گوید «حزب کارگران کردستان» عامل خشونت‌ها بود
پلیس واشینگتن واقعه را «حمله‌ای خشونت‌بار به اعتراضی مسالمت‌آمیز» توصیف کرده، سفارت ترکیه می‌گوید «حزب کارگران کردستان» عامل خشونت‌ها بود

دادستانی ایالات متحده اعلام کرد یک دادگاه عالی در واشینگتن برای ۱۵ تن از محافظان همراه رئیس‌جمهوری ترکیه و چهار فرد دیگر، در ارتباط با درگیری و زد و خوردها در برابر سفارت ترکیه در واشینگتن، کیفرخواست صادر کرده‌است.

در اردیبهشت‌ماه گذشته، در جریان سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا، یک درگیری و زد و خورد در برابر سفارت ترکیه در واشینگتن رخ داد. گزارش‌های اولیه، از حمله شماری از نیروهای امنیتی همراه آقای اردوغان به گروهی از معترضان به سیاست‌های او، حکایت داشت.

در جریان درگیری‌ها ۱۱ نفر زخمی شدند، پلیس واشینگتن آن را «حمله‌ای خشونت‌بار به اعتراضی مسالمت‌آمیز» توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز اظهار داشت دولت آن کشور «نگرانی خود را به جدی‌ترین شکل ممکن با دولت ترکیه در میان گذاشته‌است».

دادستانی ناحیه کلمبیا (واشینگتن) یادآوری کرده‌است که پیش‌تر ۱۶ نفر به‌طور رسمی متهم شده بودند و هفتم شهریور ماه نیز کیفرخواست تازه‌ای برای سه نفر دیگر صادر شده که شمار متهمان را مجموعا به ۱۹ نفر می‌رساند.

پلیس واشینگتن در پایان خرداد ماه حکم بازداشت شماری از نیروهای امنیتی و محافظان رجب طیب اردوغان، را صادر کرده بود. در میان متهمان شماری از محافظان اردوغان، پلیس ترکیه و شهروندان دیگر حضور داشتند.

در مجموع ۱۲ تن از مقام‌ها و نیروهای امنیتی همراه اردوغان متهم هستند و محسن کاسه، یوسف عیار و خیرالدین ارن، سه متهم دیگری هستند که به این فهرست اضافه شده‌اند.

دادستانی نام متهمان دیگر را اعلام نکرده‌است.

متهمان، همگی با اتهام «توطئه برای جنایت خشونت‌بار» روبه‌رو هستند که می‌تواند تا ۱۵ سال حکم زندان برایشان همراه بیاورد.

پیش از این خبر حضور دو نفر در بازداشت منتشر شده بود؛ دادستانی همچنان همچنان دستگیری همین دو نفر را تائید کرده‌ و می‌گوید آن‌ها قرار است هفته آینده در نخستین جلسه دادگاه شرکت کنند.

سفارت ترکیه، «حزب کارگران کردستان» آن کشور را مسئول خشونت‌ها و درگیری‌ها معرفی کرده‌است. آنکارا و واشینگتن «حزب کارگران کردستان» را یک گروه تروریستی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG