لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

اختلاف نظر آتن و آنکارا در آغاز سفر «تاریخی» اردوغان به یونان


رجب طیب اردوغان (چپ) در دیدار با نخست وزیر یونان، آلکسیس تسیپراس
رجب طیب اردوغان (چپ) در دیدار با نخست وزیر یونان، آلکسیس تسیپراس

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه ۱۶ آذر، در حالی سفر دو روزه خود به یونان را آغاز کرد که، هنوز از راه نرسیده، اختلاف نظر درباره معاهده مرزی دو کشور پیش آمد.

آقای اردوغان در آغاز سفر خود وارد آتن، پایتخت یونان، شد و قرار است روز جمعه ۱۷ آذر، با جامعه مسلمانان شمال این کشور دیدار کند.

با این حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، یک اظهار نظر رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های یونان درباره معاهده مرزی بین دو کشور واکنش منفی یونانی‌ها را به دنبال داشت.

دو کشور ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، هستند، تاکنون دست‌کم سه بار در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۸۷، و ۱۹۹۶ به یک قدمی جنگ با یکدیگر رسیده‌اند.

دو کشور بر سر قبرس و ترک‌های این کشور، حق استفاده از منابع دریای اژه و همچنین حاکمیت بعضی از جزایر کوچک واقع در این دریا با یکدیگر اختلاف نظری دیرینه داشته‌اند.

با توجه به این سابقه و پس‌زمینه قرار بود سفر رئیس جمهوری ترکیه که بعضی از کارشناسان آن را «تاریخی» توصیف کرده‌اند به بهبود هر چه بیشتر روابط دو کشور کمک کند.

با این حال، رجب طیب اردوغان در مصاحبه با یک روزنامه و یک شبکه تلویزیونی یونانی از لزوم «حک و اصلاح در معاهده مرزی بین دو کشور»‌ سخن گفت.

به عقیده آقای اردوغان، هر معاهده‌ای «نیاز به بازبینی و حک و اصلاح دارد و معاهده لوزان هم با توجه به پیشرفت‌های اخیر نیاز به اصلاح دارد». با این همه، وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

معاهده معروف به لوزان، شهری در سوئیس، که در سال ۱۹۲۳ منعقد شد مرزهای ترکیه و در نتیجه همسایه‌اش، یونان، را مشخص کرد.

در واکنشی سریع به این اظهار نظر رئیس جمهوری ترکیه، سخنگوی دولت یونان مذاکره مجدد درباره این معاهده و اصلاح آن را غیرممکن دانست و یادآوری کرد که پیشنهاد تغییر در این معاهده بر خلاف تلاش برای بهبود روابط است.

رئیس جمهوری یونان نیز در دیدار خود با همتای ترک خود بر این نکته تاکید کرد و گفت: «معاهده لوزان، قلمرو و تمامیت ارضی یونان و اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند و از نظر ما غیر قابل مذاکره است.»

آن طور که رویترز در گزارش خود آورده است، به رغم بهبود روابط بین دو کشور در سال‌های اخیر، «بسیاری از یونانی‌ها» بر این عقیده‌اند که ترکیه به خاک کشورشان چشم دارد.

در یک سال گذشته هم دولت آقای اردوغان یونان را متهم کرده که به افراد دخیل در کودتای نافرجام ترکیه پناه داده است.

XS
SM
MD
LG