لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

نخست وزیر ترکیه: امیدواریم رضا ضراب از مسیر اشتباه بازگردد


 بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه می‌گوید که پرونده ضراب حالت «سیاسی» پیدا کرده است
بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه می‌گوید که پرونده ضراب حالت «سیاسی» پیدا کرده است

در حالی که رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای می‌گوید رجب طیب اردوغان، «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود»، نخست وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرده که وی از مسیر «اشتباه» بازگردد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۰ آذر گزارش کرده که بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه این موضوع را در یک مراسم عمومی در استانبول بیان کرده است.

آقای ییلدیریم افزوده که پرونده ضراب حالت «سیاسی» پیدا کرده و «روند قضایی آن متوقف شده» و هدف از این اقدام نیز به «انزوا کشاندن ترکیه و اقتصاد» آن است.

رضا ضراب روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود.»

وی که ماه گذشته میلادی هفت اتهام خود شامل توطئه، نقض تحریم‌های آمریکا، کلاهبرداری بانکی، پولشویی و دادن رشوه به زندانبان برای گرفتن الکل و استفاده از تلفن همراه در زندان را پذیرفته بود، روز چهارشنبه هفته جاری گفت در موارد اتهامی با مقام‌های آمریکایی در حال همکاری است.

دادستانی آمریکا آقای ضراب، متولد ایران را متهم کرده در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابجا کند.

رضا ضراب روز پنجشنبه برای نخستین بار نام «بانک زراعت» و «واکیف‌ بانک» (واقف‌بانک) ترکیه را به زبان آورد و گفت که آنها در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند.

در همین روز، سومین جلسه دادگاه محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا برگزار شد.

در حالی که محمد هاکان آتیلا اتهامات خود را نپذیرفته، ضراب گفت که وی با او همکاری می‌کرده است.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ضراب و آتیلا، درآمد‌های نفتی و گازی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.

در دوران فعالیت ضراب و آتیلا برای دور زدن تحریم‌های ایران، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود. آقای اردوغان روز پنج‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک گفت که کشورش کار درستی انجام داده و تحریم‌ها را نقض نکرده است.

در پرونده نقض تحریم‌های ایران، ۹ نفر از سوی دادستانی آمریکا متهم شده‌اند که از میان آنها تنها رضا ضراب ۳۴ ساله و محمد هاکان ۴۷ ساله از سوی مقام‌های آمریکایی بازداشت شده‌اند.

دادگاه رضا ضراب در ترکیه از نزدیک دنبال می‌شود. اردوغان پیش از این، بارها خواستار استرداد رضا ضراب شده بود.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز به تازگی گفته که ضراب در آمریکا به «گروگان» گرفته شده تا علیه دولت ترکیه شهادت دهد.

XS
SM
MD
LG