لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

ترکیه می‌گوید از استان ادلب سوریه عقب‌نشینی نخواهد کرد


خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، شامگاه سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، گفت که کشورش پایگاه‌های دیدبانی نظامی خود در استان ادلب در شمال سوریه را تخلیه نخواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش می‌دهد که نیروهای دولتی سوریه دست‌کم سه حمله در نزدیکی پایگاه‌های دیدبانی ترکیه در «منطقه کاهش تنش» در ادلب انجام داده‌اند.

این پایگاه‌ها از جمله ۱۲ پایگاه دیدبانی هستند که از ماه مه گذشته بر اساس توافق بین ترکیه، روسیه و ایران در این منطقه برپا شده‌ است.

روسیه، به عنوان هم‌پیمان دولت بشار اسد، سال گذشته برای توقف عملیات نظامی در استان ادلب با ترکیه به توافق رسید، اما به خاطر این‌ که گروه هیئت تحریر الشام، از متحدان سابق گروه القاعده، اخیراً بخش‌های وسیعی از این استان را به کنترل خود درآورده حکومت بشار اسد عملیات نظامی جدیدی را علیه این گروه در ادلب آغاز کرده است.

وزیر دفاع ترکیه شامگاه سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «تخلیه برج‌های دیدبانی در ادلب به خاطر حملات دولت سوریه قطعاً اتفاق نخواهد افتاد. چنین چیزی در هیچ‌ جا اتفاق نخواهد افتاد.»

او افزود: «نیروهای مسلح ترکیه از مکان‌هایی که در آن مستقر شده‌اند عقب‌نشینی نخواهند کرد.»

بیش از سه میلیون نفر در استان ادلب و مناطق همجوار زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در سال‌های اخیر به خاطر پیشروی‌های دولت سوریه در دیگر بخش‌های این کشور از شهرها و محلات خود گریخته و به ادلب منتقل شده‌اند.

طی سه هفته گذشته نیز به خاطر شعله‌ور شدن دوباره خشونت‌ها در شمال غرب سوریه و بمباران‌های دولتی ۱۸۰ هزار نفر آواره شده و ده‌ها نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

منطقه ادلب ازجمله به خاطر آتش‌بسی که روسیه و ترکیه به آن رسیدند امنیتی نسبی یافته بو، اما نبردهای اخیر، منطقه حائل در ادلب را نشانه رفته است.

تهاجم گسترده دولت سوریه به استان ادلب باعث شده است که سازمان ملل در مورد وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داده و متذکر شود که بیش از دو و نیم میلیون نفر ممکن است بر اثر چنین تهاجمی ناچار به فرار به سمت مرز ترکیه شوند.

وزیر دفاع ترکیه به خبرنگاران گفت: «رژیم سوریه نهایت سعی خود را برای بر هم زدن وضعیت کنونی انجام می‌دهد و برای این منظور از بمب‌های بشکه‌ای، تهاجم زمینی و بمباران هوایی سود می‌جوید.»

او در ادامه گفت که به خاطر درگیری‌های یک ماه اخیر «۳۰۰ هزار نفر» آواره شده‌اند.

خلوصی آکار گفت تاکنون از آغاز «یک تراژدی جدید» جلوگیری شده و او برای پیشگیری از ایجاد موج تازه‌ای از مهاجرین به سمت ترکیه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، بحث و تبادل نظر کرده است.

پیشتر مخالفان حکومت بشار اسد گفته بودند که نیروهای دولتی سوریه در جریان عملیات علیه مخالفان در استان ادلب در شمال غربی سوریه در روز یک‌شنبه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه در مورد عواقب چنین اقدامی به حکومت بشار اسد هشدار داد.

منابع: رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG