لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

پنتاگون: نیروهای آمریکایی در کوبانی سوریه زیر آتش توپخانه قرار گرفتند


شهر راس العین در نزدیکی مرز با ترکیه
شهر راس العین در نزدیکی مرز با ترکیه

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، جمعه ۱۹ مهرماه اعلام کرد یک پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه از سوی مواضع نیروهای ارتش ترکیه زیر آتش توپخانه قرار گرفت٬ اما به کسی در این حملات آسیب نرسیده است.

همزمان، سازمان ملل متحد هم گفته است، عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق مرزی در شمال شرق سوریه طی سه روز اخیر باعث شده است تا حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم این منطقه خانه و کاشانه‌اشان را ترک کنند.

به گزارش رویترز، بروک دیولت، سخنگوی پنتاگون گفته است، این انفجار در فاصله چند صد متری نیروهای آمریکایی در خارج «سازوکار امنیتی» روی داد و نیروهای ترک از حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه باخبر بودند.

بروک دیولت با تاکید بر این که به هیچ یک از نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه آسیب وارد نشده، گفته است، این حادثه در نزدیکی کوبانی روی داد.

پیشتر وزارت دفاع ترکیه گزارش‌ها در خصوص حمله به یک مقر نیروهای آمریکایی را رد کرده بود.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفته، نیروهای ترک به هنگام پاسخ دادن به آتشباری مهاجمان که در نزدیکی یک پایگاه آمریکایی حضور داشتند، تمامی اقدامات ضروری و لازم را انجام دادند که به نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشود.

طبق این گزارش نیروهای ارتش ترکیه به آتشباری نیروهای شبه نظامی کرد از نزدیکی شهرک سورک در حومه کوبانی در خاک سوریه پاسخ دادند.

وزارت دفاع ترکیه تاکید کرده است: پس از آن که نیروهای آمریکایی موضوع را با نیروهای ترک در میان گذاشتند آتشباری به این منطقه متوقف شد.

آوارگی ۱۰۰ هزار نفر

در سومین روز از عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام كرد كه حدود ۱۰۰ هزار نفر در این منطقه خانه‌های خود را کرده و به مناطق امن پناه برده اند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است، هم اکنون تاثیر این عملیات زندگی بر مردم این منطقه قابل احساس است. حدود ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر خانه های خود را ترک کرده‌اند و بسیاری از آنها در شهرهای تل تمر و حسکه در مدارس پناه گرفته‌اند.

هنوز آمار رسمی از تلفات عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه منتشر نشده است . اما دو طرف آمار متفاوتی ارائه داده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد تاکنون ۳۹۹ «تروریست‌ها» کشته شدند.

ترکیه از نیروهای شبه نظامی کرد سوریه به عنوان تروریست یاد می‌کند.

آمریکا هم روز جمعه به ترکیه هشدار داد اگر به عملیات نظامی خود در شمال سوریه خاتمه ندهد با خطر تحریم‌های جدی روبه‌رو خواهد شد؛ همزمان رئیس جمهوری ترکیه گفته است «با وجود تهدیدهایی که از چپ و راست می‌رسد» این عملیات متوقف نمی‌شود.

با استفاده رویترز، الجزیره و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG