لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۵

ترکیه و آمریکا صدور روادید برای شهروندان یکدیگر را به حال تعلیق درآوردند


سفارت آمریکا در آنکارا
سفارت آمریکا در آنکارا

پس از بازداشت یکی از کارکنان محلی کنسولگری ایالات متحده در استانبول به اتهام‌ «جاسوسی»، واشینگتن و آنکارا یکی پس از دیگری اعلام کردند بررسی و صدور روادید برای شهروندان دیگری را معلق و محدود می‌کنند.

محدودیت‌های عمده در صدور روادید پس از آن رخ داده که سفارت آمریکا در آنکارا، ۱۶ مهر ماه اعلام کرد، آن کشور ارائه خدمات در مورد هرگونه روادید غیرمهاجرتی برای شهروندان ترکیه را معلق می‌کند.

این تصمیم در پی بازداشت یکی از کارکنان کنسولگری ایالات متحده اعلام شده‌است.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است که رخدادهای اخیر این مرکز را مجبور کرده تا اقدام به «ارزیابی دوباره اجرای تعهدات دولت ترکیه در رابطه با تامین امنیت تاسیسات و پرسنل ماموریت ایالات متحده» کند.

در ادامه این بیانیه آمده است تعلیق بررسی و صدور روادید غیرمهاجرتی «فورا اجرایی» می‌شود. ویزای مهاجرتی برای افرادی صادر می‌شود که خواستار سکونت و زندگی در ایالات متحده هستند.

اندکی پس از این بیانیه، ترکیه نیز بیانیه‌‌ دقیقا مشابهی صادر کرد و اعلام کرد «صدور روادید غیرمهاجرتی» برای شهروندان آمریکایی را به‌حال تعلیق در می‌آورد.

اما ساعتی بعد بیانیه‌ای دیگر صادر شد و اعلام شد آنکارا «فورا تمامی خدمات روادیدی در اماکن دیپلماتیک و کنسولگری‌های خود» برای شهروندای آمریکایی را متوقف می‌کند.

تنش‌های تازه پس از آن رخ داده‌است که رسانه‌های ترکیه از بازداشت یکی از کارکنان محلی در کنسولگری آمریکا در استانبول، به اتهام ارتباط با گروه وابسته به فتح‌الله گولن، خطیب منتقد دولت رجب طیب اردوغان، خبر دادند. دولت اردوغان، گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام سال گذشته می‌داند و جنبش برآمده از تفکرات این خطیب را نیز «گروه تروریستی» توصیف می‌کند.

فتح‌الله گولن ساکن ایالات متحده است. ترکیه در تلاش برای استرداد گولن از آمریکا بوده‌است. گولن هرگونه ارتباط میان خود و کودتای سال گذشته در ترکیه را رد کرده‌است.

خبرگزاری دولتی ترکیه می‌گوید فرد بازداشت‌شده، رسما متهم به «جاسوسی» و تلاش برای سرنگون‌کردن دولت ترکیه شده‌است. هفته پیش سفارت آمریکا در آنکارا گفته بود ایالات متحده «عمیقا نگران» ماجرای بازداشت این شهروند ترکیه است و بر این عقیده است که «اتهام‌های وارد شده جملگی ناشایست هستند».

علاوه بر موضوع گولن، روابط آمریکا و ترکیه تحت تاثیر پاره‌ای از دیگر مسائل نیز قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حمایت واشینگتن از شبه‌نظامیان کرد «ی‌پ‌گ» در سوریه، در جریان نبرد با داعش است. آنکارا این گروه را نیز «به دلیل وابستگی» به «پ‌ک‌ک» یک «گروه تروریستی» می‌داند. واشینگتن از پذیرش این اتهام خودداری کرده‌است؛ تشکلی از شبه‌نظامیان عمدتا کـرد سوریه از مهم‌ترین نیروهای زمینی مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در نبرد علیه داعش است.

آنکارا و واشینگتن بر سر اتهام‌های وارد شده به مقام‌های امنیتی همراه رجب طیب اردوغان در آمریکا به‌خاطر درگیری و رویارویی با معترضان، و یا پرونده رضا ضراب و کیفرخواست صادرشده علیه چند مقام پیشین دولت ترکیه نیز اختلافاتی آشکار دارند.

XS
SM
MD
LG