لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

ترکیه خواستار کنترل عملیات ارتش سوریه توسط ایران و روسیه شد


بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه
بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه

نخست وزیر ترکیه روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، در اظهار نظری هشدار داد که افزایش حملات در استان ادلب که در دست نیروهای مخالف سوریه است می‌تواند به موج تازه‌ای از مهاجرت و کوچ مردم دامن بزند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه خبر رسید که شورشیان سوریه ضدحمله‌ای را علیه نیروهای دولتی سوریه و حامیان آنها در استان ادلب آغاز کردند. پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در این منطقه، تنش با ترکیه را تشدید کرده است.

به گفته نیروهای شورشی و شبکه خبری وابسته به حزب‌الله لبنان که در کنار نیروهای سوری می‌جنگد، هدف از ضد حمله شورشیان متوقف کردن و پس راندن پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران طی هفته‌های اخیر در ناحیه ادلب است.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه،‌ در ادامه از روسیه و ایران، بزرگ‌ترین حامیان حکومت بشار اسد، خواست تا حملات ارتش سوریه در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه را کنترل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان ملل، حملات ارتش سوریه با حمایت و پشتیبانی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در چند هفته اخیر سرعت گرفته و از ماه نوامبر تاکنون باعث کوچ «ده‌ها هزار نفر» شده است.

آن طور که رویترز در گزارش خود آورده است، ترکیه از این واهمه دارد که موج تازه‌ای از سوری‌ها از استان ادلب به سوی خاک ترکیه به راه بیفتند.

در طول شش سال و اندی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، بیش از سه میلیون آواره به خاک ترکیه پناه آورده‌اند.

نخست وزیر ترکیه روز جمعه در انتقاد از اقدامات ارتش سوریه چنین گفت که افزایش حملات در ادلب «به موج تازه‌ای از مهاجرت و قربانی شدن» مردم خواهد انجامید و این «خیلی غلط و خطرناک» است.

آقای ییلدیریم با اشاره به این که ترکیه این مسئله را با روسیه و ایران مطرح کرده هشدار داد که اقدامات این‌چنینی به یافتن راه حل برای صلح لطمه می‌زند.

این نخستین بار نیست که ترکیه نارضایتی خود از ادامه حملات ارتش سوریه را به دو کشور ایران و روسیه منتقل می‌کند.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه نیز اعلام کرد که سفرای کشورهای ایران و روسیه را به دلیل تداوم حملات نیروهای دولتی سوریه به مناطق امن احضار کرده است.

------------------------------------------------------

با استفاده از رویترز،ف.پ
XS
SM
MD
LG