لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

ان‌بی‌سی: کره شمالی تولید سوخت هسته‌ای را افزایش داده است


کیم جونگ اون (نفر دوم از راست)، رهبر کره شمالی، در حال بررسی برنامه هسته‌ای خود
کیم جونگ اون (نفر دوم از راست)، رهبر کره شمالی، در حال بررسی برنامه هسته‌ای خود

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که کره شمالی در ماه‌های اخیر تولید سوخت برای تسلیحات هسته‌ای خود را «در چندین سایت مخفی» افزایش داده‌ است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا روز جمعه، هشتم تیر، این مطلب را به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش کرد و نوشت که به گفته این مقام‌ها، که نام آنها ذکر نشده، کره شمالی ممکن است در عین ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده، سعی در پنهان کردن این تأسیسات داشته باشد.

آن چه این شبکه روز جمعه به عنوان آخرین ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از وضعیت هسته‌ای کره شمالی منتشر کرده ظاهراً با بیانات اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا در این خصوص در تضاد است.

دونالد ترامپ پس از نشست بی‌سابقه خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در پیامی توئیتری نوشت که «تهدید هسته‌ای کره شمالی دیگر وجود ندارد».

رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی پس از ماه‌ها تنش لفظی و تهدید متقابل به تازگی در سنگاپور رو در رو گفت‌وگو کردند و روز ۲۲ خرداد توافقی را نیز در ارتباط با غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره در قبال ضمانت‌های امنیتی امضا کردند.

ان‌بی‌سی از قول پنج مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، می‌نویسد که با وجود این توافق، در ماه‌های اخیر کره شمالی تولید اورانیوم غنی‌شده برای سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده‌ است.

این شبکه خبری از قول این چند مقام آمریکایی می‌افزاید که ارزیابی اطلاعاتی نشان می‌دهد که کره شمالی علاوه بر تأسیسات تولید سوخت هسته‌ای یونگبیون، چند سایت مخفی اتمی نیز دارد.

یک مقام آمریکایی با اشاره به کره شمالی به ان‌بی‌سی گفت: «شواهد کاملاً آشکاری وجود دارد که آنها سعی در فریب دادن ایالات متحده دارند.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید که سازمان سی‌آی‌ای از اظهار نظر در مورد گزارش ان‌بی‌سی خودداری کرده‌ است.

به گفته این خبرگزاری، وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند و دربارهٔ مسائل اطلاعاتی اظهار نظر نمی‌کند. کاخ سفید نیز به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداده‌ است.

به گزارش ان‌بی‌سی، یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که تصمیم کره شمالی پیش از نشست سران دو کشور، مبنی بر متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی، غیرمنتظره بود و این واقعیت که دو طرف پای میز مذاکره نشستند، گامی مثبت است.

با این حال، وی با اشاره به کره شمالی افزود: «آنها در ارتباط با شماری از تأسیسات، تعدادی از سلاح‌ها و تعدادی از موشک‌ها به فعالیت برای فریب دادن ما ادامه می‌دهند… و ما از نزدیک این روند را زیر نظر داریم.»

پیش از گزارش ان‌بی‌سی، روز چهارشنبه، ششم تیر، شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی در توسعه زیرساخت‌های مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگبیون «پیشرفت‌های سریعی» داشته است.

سی‌ان‌ان این مطلب را بر اساس تحلیل انجام شده توسط یک گروه برجسته نظارت بر کره شمالی، به نام «۳۸ شمال» منتشر کرده و می‌نویسد که این تصاویر تازه حاکی از انجام اصلاحات در رآکتور تولید پلوتونیوم این سایت و ساخت چندین تأسیسات پشتیبانی جدید است.

این اصلاحات مدت‌ها قبل از دیدار سران دو کشور برنامه‌ریزی شده بود و گزارش سی‌ان‌ان نیز می‌نویسد که «ادامه کار در تأسیسات یونگبیون نباید با تعهد کره شمالی برای غیر هسته‌ای کردن شبه‌جزیره کرده مرتبط دانسته شود، اما تصاویر نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ پس از نشست سران دو کشور همچنان به روند معمول حفظ و نگهداری سایت‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.»

روز پنج‌شنبه، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو قصد دارد هفته آینده به کره شمالی سفر کند، اما وزارت امور خارجه آمریکا این خبر را تأیید نکرده‌ است.

دونالد ترامپ گفته است که کره شمالی هفته گذشته مشغول منفجر کردن چهار سایت آزمایشی بزرگ خود بوده است و روند «غیر هسته‌ای شدن کامل… آغاز شده‌ است»، اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که از زمان نشست سران دو کشور شواهدی برای تأیید این اظهارات دیده نشده است.

منابع: رویترز، سی‌ان‌ان، فایننشال تایمز و ان‌بی‌سی/ پ.پ/ ف.دو

XS
SM
MD
LG