لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

رئیس امارات در دیدار با پوتین: قصد گسترش و تحکیم رابطه با روسیه را داریم


دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رئیس امارات متحده عربی در حاشیه همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ
دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رئیس امارات متحده عربی در حاشیه همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ

رئیس امارات متحده عربی در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد امارات مایل به تقویت روابط با روسیه است و برای تحقق این هدف به ولادیمیر پوتین «اعتماد دارد».

رئيس‌جمهور روسیه روز جمعه ۲۶ خرداد در میان تدابیر شدید امنیتی از همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ بازدید و با محمد بن زاید آل‌نهیان، رئیس امارات متحده عربی و مهمان ویژۀ این همایش، مذاکره کرد.

مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ که این روزها برای بیست و ششمین بار برگزار می‌شود پیش‌تر لقب داوس روسی داشت و با حضور گستردۀ نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی و مقامات ارشد کشورهای مختلف برگزار می‌شد.

اما امسال تنها مهمان بلندپایۀ این کنفرانس، رئیس امارت متحدۀ عربی ا‌ست که طی دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین را «دوست» خطاب کرد.

محمد بن زاید آل‌نهیان پس از این دیدار در توئیتی نوشت امارات «از تمام تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار سیاسی، از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی، برای تثبیت صلح و ثبات در جهان، حمایت می‌کند».

ولادیمیر پوتین نیز در جریان این دیدار از رئیس امارات متحده عربی به‌خاطر میانجی‌گری که به تبادل اسیران جنگی میان روسیه و اوکراین منجر شد، قدردانی کرد.

در پی وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه، دوبی به مهم‌ترین مقصد تجاری و ترابری برای روسیه در خاورمیانه تبدیل شده است.

وزیر راه ایران و هیئت همراهش نیز با ارائه طرحی با عنوان «راه ایران» در این همایش خواستار تسریع اجرای توافق‌هایی‌ شده‌اند که مسکو و تهران به‌تازگی برای تکمیل مسیر ترانزیتی کریدور شمال‌جنوب امضا کرده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که امارات متحدۀ عربی به‌همراه ایران در دور زدن تحریم‌ها و تأمین کالاها و تجهیزاتی که پس از خروج شرکت‌های غربی در بازار روسیه «نایاب یا کمیاب» شده، نقش عمده‌ای برعهده گرفته‌اند.

امارات متحده عربی اگرچه با آمریکا و سایر متحدان غربی خود روابط نزدیک دارد، از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، با خودداری از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه اعلام موضع «بی‌طرفی» کرده است. ابوظبی در عین حال، روابط گسترده تجاری و اقتصادی با مسکو را نیز ادامه داده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، مقامات ارشد اقتصادی امارات در جریان همایش روز جمعه در مواردی همچون «سرمایه‌گذاری در اقتصاد روسیه» و «نزدیکی بیشتر امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس با روسیه در دوره اخیر»، ابراز آمادگی کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دو ماه پیش اسنادی را از مجموعه سندهای درز کرده پنتاگون بررسی کرد که در آن آمده بود نیروهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه و امارات همکاری گسترده‌ای نیز علیه تشکیلات اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا آغاز کرده‌اند.

امارات بلافاصله در واکنش به سند یادشده، عمیق‌ترشدن رابطه با نهادهای اطلاعاتی روسیه علیه آمریکا و بریتانیا را «کاملاً نادرست» خواند.

این در حالی است که آمریکا به کشورهای عربی در مورد بهبود رابطه با سوریه و بازگشت حکومت بشار اسد به اتحادیه عرب نیز هشدار داده بود.

تلاش تهران و مسکو برای عبور از سد تحریم‌های غرب

ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهور روسیه و مسئول توسعۀ کریدور شمال-جنوب، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که به دلیل تحریم‌های غرب «تمام مسیرهای لجیستیک در جهان در حال تغییر است و نقش ایران در تقاطع مسیرهای ترابری از شمال به جنوب و از شرق به غرب پررنگ‌تر از قبل است».

او افزود هدف مسکو این بود که «این تقاطع در روسیه باشد اما پس از تحریم‌ها این تقاطع در جنوب کشورمان خواهد بود».

وزیر راه و شهرسازی ایران نیز از مهمانان همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ است و در حاشیه آن با مقامات بلندپایۀ روس دیدار و در نشست‌ ویژۀ کریدور شمال‌جنوب شرکت کرد.

مهرداد بذرپاش خواستار شتاب بخشیدن به اجرای توافق‌ سرمایه‌گذاری روسیه در احداث راه‌آهن رشت آستارا شد.

او با ارائه طرح شش ماده‌ای از سرمایه‌گذاران خصوصی کشورهای منطقه برای مشارکت در توسعه زیرساخت و لجیستیک و فناوری‌های هوشمند در ایران دعوت کرد و گفت: «روسیه و ایران دقیقاً یک ماه پیش توافقی امضا کردند که در چارچوب آن قرار است روسیه برای احداث قطعه راه‌آهن رشت آستارا وام دولتی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی به ایران ارائه دهد. این قطعۀ ریلی قرار است تا چهار سال دیگر تکمیل شود.»

به گزارش رسانه‌های حکومتی ایران و روسیه، در سفر هیئت ایرانی به سن‌پترزبورگ، علاوه‌بر وزیر راه و شهرسازی، رئيس‌ سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس سازمان بنادر و کشتی‌رانی و نمایندگان وزارت خارجۀ ایران نیز در آن حضور دارند.

قرار است طی این دیدارها بین مقام‌های دو کشور موارد همکاری همچون راه‌اندازی شرکت کشتی‌رانی مشترک، مشارکت ایران در توسعۀ بنادر روسیه در خزر و کانال ولگا – دون، توسعۀ مسیرهای جاده‌ای و ریلی در کنار همکاری‌های تجاری، مالی و بانکی و راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها بررسی شود.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/آ.ر-ف.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG