لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

هفت نماینده پارلمانی حزب کارگر به دليل برگزیت و «یهودی ستیزی» جدا شدند


پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)
پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)

هفت نماینده پارلمانی حزب کارگر بریتانیا، حزب مخالف دولت روز دوشنبه ۲۹ بهمن به خاطر سیاست‌های این حزب در زمینه‌های گوناگون از جمله برگزیت و یهودی ستیزی ازاین حزب جدا شدند.

این بزرگترین استعفا در احزاب سیاسی بریتانیا در چند دهه اخیر است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این رویداد شکاف بین سوسیالیست‌ها و میانه روها در این حزب که خود را نماینده طبقه کارگر بریتانیا می داند به وضوح آشکار کرد.

در عین حال تازه‌ترین مورد از پیامدهای تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپاست که نه فقط تمامی مردم بلکه دو حزب اصلی این کشور (محافظه کار و کارگر) را به دو بخش طرفداران و مخالفان برگزیت تقسیم کرده است.

تعداد قابل توجهی از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از سیاست‌های جرمی کوربین که در سال ۲۰۱۵ به رهبری رسید و از حمایت اتحادیه‌های کارگری و جناح چپ حزب برخوردار است، ناراضی هستند.

آنها جرمی کوربین را متهم می کنند که نتوانسته در برابر برنامه ترزا می نخست وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا یک اپوزیسیون کارآمد ارائه دهد و گرایش یهودی ستیزی در حزب کارگر را ریشه کن نکرده است.

این نمایندگان که سابقه فعالیت آنها در پارلمان بین ۹ تا ۲۷ سال و از حوزه‌های انتخابی گوناگونی در سراسر انگلستان هستند بخش بسیار کوچکی از ۲۵۶ نماینده حزب کارگر و یا کل ۶۵۰ عضو پارلمان بریتانیا هستند. ولی بزرگترین جدايی از حزب کارگر بریتانیا از سال ۱۹۸۱ تاکنون است.

لوسیانا برگر یکی از نمایندگانی که روز دوشنبه استعفا داد گفت یهودی ستیزی در حزب کارگر نهادینه شده و افزود:«من از یک فضا و فرهنگ قلدری، تعصب و ارعاب خارج می شوم.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید رهبران حزب کارگر بریتانیا اذعان کرده اند که خانم برگر که یهودی است توسط برخی از اعضای حزب در شعبه محلی آن در شمال غرب انگلستان مورد آزار قرار گرفته است.

حزب کارگر مدتهاست متهم شده که در دوران رهبری جرمی کوربین که حامی قدیمی فلسطینی هاست گرایش یهودی ستیزی پیدا کرده است. اما طرفداران آقای کوربین می گویند رسانه‌های دست راستی و مخالفان سیاسی او دیدگاههایش را به غلط ترسیم کرده اند.

در عین حال تحت تاثیر همه پرسی سال ۲۰۱۶ که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داد نه فقط جامعه بلکه احزاب سیاسی اصلی از جمله حزب محافظه کار و حزب کارگر در مورد این موضوع دچار شکاف و چند دستگی شده اند.

جرمی کوربین که همواره از منتقدان دیوانسالاری و برخی از سیاست‌های اتحادیه اروپا بوده در آن همه پرسی نظر شخصی خود را کنار گذاشت و از باقی ماندن در اتحادیه دفاع کرد. با این همه حاضر نیست سیاستی در پیش بگیرد که با نظر اکثریت رای دهندگان که طرفدار خروج از اتحادیه اروپا بودند در تضاد باشد.

مایک گیپس یکی دیگر از نمایندگان پارلمانی که از حزب کارگر جدا شده گفت:«من از همراهی رهبر حزب با برگزیت که به کشور ما صدمات اقتصادی و سیاسی شدیدی خواهد زد بسيار خشمگین هستم.»

این هفت نماینده اعلام کردند که با وجود جدا شدن از حزب کارگر کماکان کرسی خود در پارلمان را حفظ کرده و از این پس بعنوان یک گروه پارلمانی مستقل فعالیت خواهند کرد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در واکنش به این رویداد گفت:«متاسفم که این نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توانند با حزب ما که در انتخابات سراسری گذشته الهام بخش میلیونها نفر بود و میزان آرا آن از سال ۱۹۴۵ تاکنون بیشترین افزایش را داشت، همکاری کنند.»

XS
SM
MD
LG