لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

دولت بریتانیا پارلمان را برای پنج هفته معلق کرد


نمایندگان پارلمان تمامی تلاش‌های بوریس جانسون (در تصویر در حال سخنرانی در پارلمان) را ناکام گذاشته‌اند
نمایندگان پارلمان تمامی تلاش‌های بوریس جانسون (در تصویر در حال سخنرانی در پارلمان) را ناکام گذاشته‌اند

دولت بریتانیا فعالیت پارلمان آن کشور را تا ۱۴ اکتبر، تنها دو هفته پیش از پایان مهلت فعلی برای خروج از اتحادیه اروپا معلق کرد. نخست‌وزیر بریتانیا گفته تحت هیچ شرایطی زمان خروج را به تعویق نمی‌اندازد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیری که یک ماه و نیم از عمر دولتش می‌گذرد، خواستار خروج از اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر، با توافق یا بدون توافق با این اتحادیه است. اما تمامی تلاش‌های او در این زمینه در پارلمان یکی پس از دیگری شکست خورده‌است.

مخالفان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند چنین چیزی می‌تواند پیامدهای «فاجعه‌باری» برای بریتانیا داشته باشد.

قانون‌گذاران بریتانیایی در هر دو مجلس عوام و اعیان آن کشور به مصوبه‌ای رای دادند که آقای جانسون را موظف می‌کند خواستار تمدید ضرب‌الاجل خروج از اتحادیه اروپا شود.

آن‌ها در عین حال تلاش نخست‌وزیر برای برگزاری انتخابات زودهنگام را نیز ناکام گذاشتند.

بوریس جانسون اما می‌گوید تحت هیچ شرایطی حاضر نیست این زمان را به تعویق بیاندازد.

در نهایت دولت جانسون اوایل بامداد ۱۹ شهریور ماه فعالیت پارلمان را برای پنج هفته به‌حال تعلیق درآورد.

نمایندگان بریتانیایی در ۱۴ اکتبر به مجالس این کشور بازخواهند گشت یعنی تنها دو هفته پیش از آن‌که مهلت برگزیت به سر برسد. جانسون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۵ اکتبر شده بود.

با اعلام تعلیق فعالیت پارلمان، اعتراضاتی در مجلس عوام شکل گرفت و نمایندگان اپوزیسیون فریاد «شرم بر تو باد» سر دادند.

جان برکو، رئیس مجلس عوام که همانند آقای جانسون از حزب محافظه‌کار است، نیز نارضایتی خود را از تعلیق فعالیت پارلمان اعلام کرده‌است.

آقای برکو همچنین گفته در صورتی که انتخاباتی برگزار نشود او از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ اما آن‌چه به پیچیدگی شرایط می‌افزاید این موضوع است که جایگزین او باید توسط پارلمان فعلی انتخاب شود که در آن «خروج بدون توافق» از اتحادیه اروپا صاحب هیچ اکثریتی نیست.

اسوشیتدپرس، گاردین، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG