لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

سفیر بریتانیا در تهران تغییر کرد؛ مک‌کر جانشین هاپتون شد


راب مک‌کر گفته که ادامه همکاری بریتانیا و ایران برای این هدف اصلی که خاورمیانه امن‌تر شود، اهمیت اساسی دارد.
راب مک‌کر گفته که ادامه همکاری بریتانیا و ایران برای این هدف اصلی که خاورمیانه امن‌تر شود، اهمیت اساسی دارد.

دولت بریتانیا سفیر این کشور در تهران را تغییر داد و راب مک‌کر را به جای نیکلاس هاپتون گمارد که از سال ۲۰۱۶ تاکنون این ماموریت دیپلماتیک را بر عهده داشت.

بر اساس اطلاعیه دولت بریتانیا، آقای مک‌کر از آوریل امسال (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۷) ماموریت خود در سفارت این کشور در ایران را آغاز می‌کند.

این اطلاعیه که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر شده با اظهارات بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا همراه است که می‌گوید: «ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد، اما این نقش باید سازنده باشد، نکته‌ای اساسی که من در دیدار ماه دسامبر از تهران روی آن تاکید کردم».

آقای جانسون در ادامه به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و آن را یک «موفقیت بزرگ دیپلماتیک» دانست که «ثمره سال‌ها صبوری دیپلماسی مدام بوده و باعث شده است این تهدید که ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود، از میان برود».

وزیر خارجه بریتانیا سپس به «چالش‌هایی» می‌پردازد که در روابط با تهران وجود دارد از جمله مسئله شهروندان دوتابعیتی بریتانیا که در ایران زندانی‌شده‌اند و ضمن آن ابراز امیدواری می‌کند که راب مک‌کر با «تجربه ارزنده بین‌المللی» خود بر این مسائل فائق آید.

لینک مستقیم

نازنین زاغری کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز و کمال فروغی دو شهروند ایرانی بریتانیایی هستند که در دادگاه‌های ایران با اتهاماتی چون تلاش برای براندازی و جاسوسی به زندان طولانی‌مدت محکوم شده‌اند. محکومیت این دو یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی بوریس جانسون با مقامات ایرانی در سفر اخیر او به تهران بود.

کمپین حقوق بشر در ایران ماه گذشته گزارش داد که یک شهروند بریتانیایی- ایرانی دیگر در ایران بازداشت شده است. این گزارش می‌گوید که محمدرضا هاشمی نبی دی‌ ماه سال ۹۵ هنگام ورود به ایران از سوی «ماموران سپاه پاسداران» بازداشت شد و در حال حاضر در بند دو زندان اوین که در اختیار سپاه قرار دارد، به‌ سر می‌برد.

بستگان آقای هاشمی نبی گفته‌اند که اتهام او «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با گروه یا جمعیت‌های خارج از کشور» است.

به تازگی دادستان تهران بدون اشاره به نام خاصی اعلام کرده که یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی به شش سال حبس محکوم شده است. وی از این فرد به عنوان «جاسوس سرویس اطلاعاتی انگلستان» یاد کرده است.

اما تغییر سفیر بریتانیا در ایران همچنین با حادثه هجوم هواداران آیت‌الله شیرازی به سفارت ایران در لندن همزمان شده است. شماری از هواداران آیت‌الله صادق شیرازی در اعتراض به بازداشت پسر وی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، به سفارت ایران در لندن حمله کردند که پلیس بریتانیا آنها را بازداشت کرد.

ایران در واکنش به این اقدام سفیر بریتانیا در تهران را احضار و لندن را متهم کرد که در محافظت از سفارتخانه‌اش کوتاهی کرده است.

بر اساس اطلاعیه دولت بریتانیا، راب مک‌کر ضمن ابراز خرسندی از ماموریت جدید خود در تهران عنوان کرده که ادامه همکاری بریتانیا و ایران برای این هدف اصلی که خاورمیانه امن‌تر شود، اهمیت اساسی دارد.

وی همچنین اضافه کرده که او در پی همکاری با دولت ایران و شرکای بین‌المللی برای حفظ توافق هسته‌ای و عمیق کردن روابط دو جانبه لندن و تهران به واسطه تعهدات ایران نسبت به حقوق بشر خواهد بود.

پیدا کردن راه‌حل‌های سیاسی برای جنگ داخلی یمن و سوریه نیز از دیگر موضوعاتی است که سفیر جدید بریتانیا در تهران بر آن تاکید کرده است.

راب مک‌کر پیش از این مدیر بخش روابط عمومی و مخاطرات سیاسی شرکت نفت‌وگاز بی‌جی، کمیسر ارشد بریتانیا در نایروبی و مشاور سیاسی در دهلی‌نو بوده است.

بر اساس اطلاعیه دولت بریتانیا و گزارش‌های رادیو فردا/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG