لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

رای نمایندگان پارلمان بریتانیا برای کنترل تصمیم‌گیری درباره برگزیت


ترزا می چهار روز پیش برای دیدار با مقام های اروپایی به بروکسل رفت.
ترزا می چهار روز پیش برای دیدار با مقام های اروپایی به بروکسل رفت.

نمایندگان پارلمان بریتانیا (مجلس عوام) روز دوشنبه پنجم فروردین در راستای پایان دادن به بن بست موجود بر سر خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، به نقش بیشتر نهاد قانونگذاری در فرایند تصمیم گیری برای خروج از اروپا رای دادند. بهمین خاطر قرار است روز چهارشنبه پارلمان بریتانیا به طرح‌های جایگزین برای خروج از اتحادیه اروپا رای دهد.

این در حالی است که دولت بریتانیا در واکنش به این رای‌گیری گفته است، چنین اقدامی یک بدعت «خطرناک» است.

رویترز، می‌گوید، رای روز دوشنبه نمایندگان مجلس عوام بریتانیا به مثابه آن است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، بخشی از قدرت خود را برای تصمیم گیری در فرایند برگزیت از دست داده است.

این طرح به پیشنهاد الیور لتوین، از حزب محافظه کار خانم تراز می، مطرح شده بود و دولت با ۳۲۹ رای در مقابل ۳۰۲ رای شکست خورد.

ترزا می پیش از رای گیری گفت، این پیشنهاد وضعیت نامطلوبی را ایجاد می‌کند که ممکن است به نتیجه‌ای بینجامد که اتحادیه اروپا از آن حمایت نمی‌کند.

هفته گذشته اتحادیه اروپابه دلیل بن بست در مذاکرات بین دولت و پارلمان بریتانیا با تعویق در اجرای برگزیت به مدت سه ماه موافقت کرد.

طبق این توافق، اکنون بریتانیا در ۲۲ ماه مه بر اساس طرح خانم ترزا می از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد. در غیر این صورت، بریتانیا تا ۱۲ آوریل فرصت دارد تا طرح پیشنهادی تازه را ارائه کند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، هفته گذشته بود، بریتانیا برای ارائه پیشنهادهای تازه درباره برگزیت تا ۱۲ آوریل فرصت دارد.

رویترز می‌گوید، نمایندگان پارلمان بریتانیا روز دوشنبه با رای خود تلاش کردند تا مسیر برای دستیابی به چنین طرح پیشنهادی تازه باز کنند.

تقریبا سه سال پس از رفراندم هنوز نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص نیست. پس از رفراندوم در سال ۲۰۱۶، بریتانیا درخواست خروج از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد که براساس قانون می‌بایست پس از دو سال در ۲۹ مارس نهایی می‌شد.

سامی ویلسون یک نماینده پارلمان بریتانیا در این زمینه گفته است: خانم نخست وزیر چطور انتظار دارد که ما از توافقی حمایت کنیم که بر یک دروغ بنا نهاده شده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG