لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

ایران؛ گفت‌وگوی ترامپ و می، سفر جانسون به آمریکا


نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهوری آمریکا؛ نشست گروه هفت، ۲۶ مه ۲۰۱۶
نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهوری آمریکا؛ نشست گروه هفت، ۲۶ مه ۲۰۱۶

رئیس‌جمهوی ایالات متحده و نخست‌وزیر بریتانیا در مورد ایران و برخی دیگر مسائل، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. وزیر خارجه بریتانیا نیز قرار است در سفری دو روزه به آمریکا، در مورد تهران با معاون و مشاور امنیت ملی ترامپ گفت‌وگو کند.

بنا بر بیانیه کاخ سفید آمریکا، دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی ۱۵ اردیبهشت ماه با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، بر «تعهد خود مبنی بر این‌که ایران هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، تاکید کرده‌است».

بنا بر این بیانیه رهبران دو کشور در عین حال در مورد مذاکرات پیش‌رو میان آمریکا و کره شمالی و «خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره» گفت‌وگو کرده‌اند.

موضوع ایران و برخی مسائل دیگر مانند کره شمالی یا بحران سوریه، محور گفت‌وگوهای پیش‌رو میان بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، و مایک پنس و جان بولتون، معاون ترامپ و مشاور امنیت ملی او، خواهد بود.

آقای جانسون قرار است سفری دو روزه به آمریکا داشته باشد. آن‌طور که در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا گفته شده، «بریتانیا، ایالات متحده و شرکای اروپایی یک‌پارچه، خواستار مقابله با آن دسته از رفتارهای ایران‌ هستند که از امنیت منطقه خاورمیانه کاسته‌ است؛ رفتارهایی مانند فعالیت‌های سایبری، حمایتش از گروه‌هایی مانند حزب‌الله [لبنان] و برنامه خطرناک موشکی، که حوثی‌ها در یمن را نیز مسلح می‌کند».

بنا بر گزارش‌ها، سران اروپایی در هفته‌های اخیر بر تلاش‌های خود برای حفط «برجام» افزوده‌اند. خبرگزاری رویترز می‌گوید همچنان این احتمال وجود دارد که ترامپ برای حفظ توافق اتمی راهی پیدا کند. از سوی دیگر اما برخی دیگر تحلیل‌ها، حاکی‌ست که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد ندارد در صورت تغییر نکردن «برجام» به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه دهد. مهلتی که ترامپ برای تغییرات در برجام تعیین کرده، ۲۲ اردیبهشت ماه‌ به پایان می رسد.

بریتانیا، در کنار آلمان و فرانسه، خواستار حفظ «برجام» و در عین حال بسط مذاکرات و افزایش فشارها در دیگر مسائل مانند فعالیت‌های تهران در غرب آسیا یا توسعه موشک‌های بالیستیک هستند.

دونالد ترامپ، چه در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و چه پس از آن از مخالفان توافق اتمی بود و در حال حاضر نیز خواستار اصلاح یا تـرک آن شده‌است. ترامپ خواستار اصلاحاتی شده‌است مانند دائمی‌شدن محدودیت‌های اتمی، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در برنامه موشکی ایران و بازرسی‌های گسترده‌تر از مراکز و تاسیسات ایران.

تهران می‌گوید آمریکا با «مانع تراشی» در مقابل کسانی که می خواستند با ایران تجارت کنند، به صورت «مرتب» توافق اتمی وین را «نقض کرده» و جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافق اتمی یا مذاکره بر سر برنامه موشکی خود که آن را «دفاعی» می‌نامد، نیست.

توافق اتمی میان ایران، دولت باراک اوباما، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان در تیر ماه ۱۳۹۴ به‌دست آمد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گاردین، بی‌بی‌سی|ت.ت
XS
SM
MD
LG