لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

جدال بریتانیا و اتحادیه اروپا؛ توافق بر سر برگزیت «غیرممکن» شده است


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، «سخت‌گیری بیش از حد» مسئولان اتحادیه اروپا را دلیل شکست مذاکرات مربوط به برگزیت دانسته است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، «سخت‌گیری بیش از حد» مسئولان اتحادیه اروپا را دلیل شکست مذاکرات مربوط به برگزیت دانسته است.

رهبران بریتانیا و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در اظهارنظرهای تندی طرف مقابل را مسئول بن‌بست در اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) معرفی کردند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، «سخت‌گیری بیش از حد» مسئولان اتحادیه اروپا را دلیل شکست مذاکرات دانست و در مقابل یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا «سرزنش طرف مقابل» را «بازی نابخردانه» توصیف کرد و درباره چنین رفتاری هشدار داد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به بوریس جانسون گفته است اگر ناحیه ایرلند شمالی در معاهده گمرکی با اتحادیه اروپا باقی نماند، «رسیدن به توافق به احتمال زیاد ناممکن است».

کنترل مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی که بخشی از قلمرو بریتانیاست، به اختلاف برانگیزترین موضوع برگزیت تبدیل شده است.

مرزهای باز بین جمهوری ایرلند و ناحه ایرلند شمالی برای اقتصاد هر دو طرف اهمیت فراوانی دارد و مبنای توافق صلح در ایرلند بود.

اتحادیه اروپا می‌گوید در مورد تجارت بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی باید مقررات این اتحادیه اروپا رعایت شود. دولت بریتانیا برای حل مشکل، چند راه‌حل فنی ارائه داده است.

رهبران اتحادیه اروپا در واکنش به طرح پیشنهادی بوریس جانسون خواهان «واقع‌گرایی» دولت بریتانیا شده و می‌گویند این طرح، تعهد بریتانیا به عدم ایجاد مانع در نوار مرزی ناحیه ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست را تامین نمی‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرده است که اتحادیه اروپا تا روز جمعه این طرح را بررسی خواهد کرد.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفته است طرح «مواضع جدید» باعث می‌شود که «رسیدن به توافق نه فقط در حال حاضر بلکه همواره ناممکن» باشد.

با این حال، اتحادیه اروپا تغییر موضع خود را تکذیب کرده است. سخنگوی این اتحادیه گفته است: «موضع ما تغییر نکرده است. ما خواهان توافق هستیم و با بریتانیا برای رسیدن به این توافق کار می‌کنیم».

دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا، نیز در صفحه توئیترش با لحن انتقادی نوشت: «مسئله اصلی بردن بازی‌های نابخردانه نیست. مسئله آینده اروپا و آینده بریتانیا و منافع مردم ماست. شما خواهان توافق نیستید، تمدید مهلت مذاکرات را نمی‌خواهید و قصد ندارید برگزیت را لغو کنید. به کجا می روید؟»

در داخل بریتانیا نیز مخالفان آقای جانسون او را متهم کرده‌اند که عمدا مذاکرات مربوط به برگزیت را تضعیف می‌کند. یکی از مسئولان حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت گفت: «بیانیه دفتر نخست‌وزیر اقدام مخرب دیگری برای تخریب مذاکرات است».

از سوی دیگر، اقتصاددانان و شرکت‌های اقتصادی بزرگ هشدار می‌دهند که هیچ‌یک از طرح‌های ارائه شده توسط بوریس جانسون نمی‌تواند پیامدهای منفی خروج بریتانیا از اقتصاد مشترک اتحادیه اروپا را جبران کند. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از معاملات تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

تاریخ تعیین‌شده برای برگزیت ۳۱ اکتبر امسال است. نخست‌وزیر بریتانیا کماکان تاکید می‌کند که این کشور چه با توافق و چه بدون توافق روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

بسياری در اتحاديه اروپا و بريتانيا بعيد می‌دانند که چنین اتفاقی رخ دهد، چون پارلمان با تصويب قانونی دولت بريتانيا را موظف کرده که در صورت عدم موفقيت مذاکرات تا روز ۱۹ اکتبر، از اتحاديه اروپا بخواهد تاريخ برگزيت را به تعويق بياندازد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG