لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

هشدار فرمانده ارتش اوکراین در مورد «تهاجم گسترده» روسیه به خاک آن کشور


ژنرال ویکتور موژنکو
ژنرال ویکتور موژنکو

رئیس ستاد کل ارتش اوکراین در گفت‌وگویی با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در مورد احتمال «تهاجم گسترده» روسیه به خاک آن کشور در هر زمانی، هشدار داده‌است.

ویکتور موژنکو، فرمانده ارشد ارتش اوکراین، شـشم اسفند ماه، به اروپای آزاد گفته «ما باید در برابر [تهاجم] آماده باشیم، همین الان، فردا، هفته آینده، سال آینده، سه سال دیگر… تا زمانی‌که این تهدید [علیه اوکراین] همچنان جاری‌ست».

به گفته ژنرال موژنکو، از جمله تهدیدهای موجود «تهاجم همه‌جانبه» روسیه به خاک اوکراین است.

هشدار این مقام نظامی همزمان با تصویب و امضای قانونی از سوی رئیس‌جمهوری اوکراین در پیوند با عملیات نظامی آن کشور در مرزهای شرقی‌ست.

شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ به این سو، صحنه خشونت‌ها، درگیری‌ها و نبردها میان نیروهای دولت مرکزی و جدایی‌طلبانی‌ست که از حمایت مسکو برخوردار هستند.

قانون جدید دولت اوکراین، تمامی عملیات و کنش‌های نظامی در این مناطق را زیر چتر حمایتی و هدایتی فرماندهی ارشد ارتش اوکراین می‌برد.

ویکتور موژنکو تاکید کرده‌است که این قانون به آن‌چه تاکنون «عملیات ضد تروریستی» در شرق اوکراین نامیده می‌شد خاتمه می‌دهد و «از این پس ستاد مشترک در مورد نحوه عملیات تصمیم‌ خواهد گرفت».

حامیان قانون جدید می‌گویند با تمهیدات تازه کی‌یف موفق خواهد شد تا مناطق شرقی که از کنترل دولت مرکزی خارج شده را، بار دیگر به کنترل خود درآورد.

ژنرال موژنکو گفته است به این ترتیب «نیروهای نظامی اوکراین (در شرق) به‌شکل کارآمدتری اداره خواهند شد».

این فرمانده ارتش اوکراین افزوده است که تصمیم اخیر ایالات متحده برای ارسال جنگ‌افزارهای پیشرفته، از جمله ادوات نظامی ضدتانک، برای کی‌یف از «اهمیت نظامی، سیاسی و روانی زیادی» برخوردار است.

از سال ۲۰۱۴ به این سو، بیش از ده هزار نفر در خشونت‌های مناطق شرقی اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

برپایه رادیو اروپای آزاد|ت.ت
XS
SM
MD
LG