لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰
جان کری و لاوروف در پاریس
جان کری و لاوروف در پاریس

جان کری: گفت‌وگو با روسیه در مورد بحران اوکراین ادامه خواهد داشت

جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پاریس اظهار داشت که «گفت‌وگوهای فشرده» با روسیه و اوکراین در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

۰۳:۴۵ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
۰۳:۳۹ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
دو مقام امنیتی آمریکایی به رویترز گفته‌اند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، برخلاف وزارت دفاع، احتمال اقدام نظامی روسیه در کریمه را پیش‌بینی کرده بود. به گفته این دو مقام که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند پنتاگون مداخله روسیه در کریمه را غیرمحتمل می‌دانست.
۰۳:۲۹ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
یکی از گزارشگران آمریکایی تلویزیون راشا تودی (آر تی) به نام لیز وال، در برنامه زنده تلویزیونی به خاطر حضور روسیه در اوکراین از سمت خود استعفا داد.
۰۲:۳۳ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
وزارت خارجه استونی در بیانیه‌ای مکالمه منتشر شده را که منتسب به کاترین اشتون و وزیر خارجه استونی بود، تایید کرد. در این مکالمه اشتون و وزیر خارجه استونی درباره بحران اوکراین گفت‌وگو می‌کنند. در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر خارجه استونی به کاترین اشتون می‌گوید درباره تک‌تیراندازانی که به مردم در اوکراین شلیک کرده‌اند تردید وجود دارد. وی تصریح می‌کند که این باور در حال تقویت است که تک‌تیراندازان «از ائتلاف جدید» بوده‌اند و نه طرف یانوکوویچ.

وزیر خارجه استونی به اشتون می‌گوید شواهدی وجود دارد که افرادی هم به مردم و هم به پلیس شلیک کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه استونی منتشر کرده اصل بودن این مکالمه تایید شده، و زمان آن ۲۶ فوریه و پس از پایان خشونت‌های خیابانی ذکر شده است.

وزارت خارجه استونی با این حال این مورد را رد کرده که وزیر خارجه این کشور به کاترین اشتون این ارزیابی را منتقل کرده که اپوزیسیون اوکراین در خشونت‌ها دخیل بوده است.

وزارت خارجه استونی، در مورد شنود این مکالمه ابراز تاسف کرده و انتشار آن را در این مقطع زمانی تصادفی ندانسته است.

وزیر خارجه استونی در این مکالمه تلفنی می‌گوید که «غمگین» است و می‌گوید مردم به رهبران میدان استقلال اعتماد ندارند و سیاسیونی که می‌خواهند به دولت جدید بپیوندند، «گذشته بسیار کثیفی» داشته‌اند.
۰۱:۳۳ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
جان کری در کنفرانس خبری پاریس اظهار داشت که «گفت‌وگوهای فشرده» با روسیه و اوکراین در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. وی افزود: ما فرآیندی را امروز ایجاد کردیم و امیدواریم که در نهایت به کاهش تنش ختم شود.
وزیر خارجه آمریکا گفت که با لاوروف در روز پنجشنبه در رم دیدار خواهد داشت. قرار است روز پنجشنبه هر دو وزیر خارجه روسیه و آمریکا در کنفرانسی در مورد لیبی در رم شرکت کنند. وی همچنین گفت که پس از کنفرانس خبری با وزیر خارجه و نخست‌وزیر اوکراین در تماس خواهد بود. جان کری متحقق نشدن دیدار لاوروف با وزیر خارجه اوکراین در پاریس را کم‌اهمیت نشان داد و گفت کسی انتظار نداشت این دو مقام با یکدیگر دیدار داشته باشند.
۰۰:۰۷ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
کری: تصمیم به عهده اروپایی‌هاست اما اروپایی‌ها قبلا گفته‌اند که اقدام روسیه در مورد کریمه هزینه خواهد داشت.
۰۰:۰۶ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
کری در پاسخ به خبرنگاران: فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها تمایلی به اعمال تحریم روسیه نداشته باشند.
۰۰:۰۵ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
کری در پاسخ به خبرنگاران: هیچ کدام از ما انتظار نداشتیم که در پاریس مسائل حل شود. دو طرف و اوکراینی‌ها توافق دارند که با دیالوگ مشکل حل شود. به طوری که تمامیت ارضی اوکراین حفظ شود. دیدار امروز سازنده بود. اما باید واقع‌گرا بود. این مسئله بسیار سخت و غامضی است.
۲۳:۵۷ ۱۴.۱۲.۱۳۹۲
جان کری بار دیگر از روسیه خواست که نیروهایش را در کریمه به پایگاه‌ها برگرداند. کری همچنین نسبت به برخورد پیش آمده با فرستاده سازمان ملل در کریمه ابراز تاسف کرد. کری گفت برای حل مسائل بین‌المللی مانند برنامه هسته‌ای ایران و مالی نیاز به همکاری کشورها است.
۲۳:۵۶ ۱۴.۱۲.۱۳۹۲
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هیچ‌کس و از جمله رئیس جمهوری آمریکا نمی‌خواهد تنش بیش از این افزایش یابد. وی بار دیگر بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد. کری در عین حال با اشاره وزیر دفاع آمریکا گفت که همکاری‌های نظامی با لهستان و کشورهای حوزه بالتیک افزایش می‌یابد. وی همچنین به تجدید نظر ناتو در مناسباتش با روسیه نیز اشاره کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG