لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

پیشروی نیروهای اوکراینی به جنوب همزمان با خروج ارتش روسیه از خرسون


تصمیم روسیه برای خروج از خرسون مهم‌ترین عقب‌نشینی ارتش این کشور از آغاز تهاجم به اوکراین به شمار می‌رود
تصمیم روسیه برای خروج از خرسون مهم‌ترین عقب‌نشینی ارتش این کشور از آغاز تهاجم به اوکراین به شمار می‌رود

همزمان با پیشروی ارتش اوکراین در جنوب، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور، شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ آبان از آزادسازی ۴۱ شهرک اشغالی در این منطقه خبر داد.

پیشتر، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفته بود که نیروهای این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته در جبهه خرسون حدود هفت کیلومتر در دو محور پیشروی کرده و ۱۲ روستا را بازپس گرفته‌اند.

ژنرال والری زالوژنی افزوده بود نیروهای اوکراینی از پروومایسکه، به سمت خرسون و از پتروپاولیوکا به سمت نووارایسکه پیشروی کرده‌اند که حدودا در امتداد مسیر رودخانه دنیپر است.

به گفته این مقام بلندپایه نظامی، اوکراین در ضد حمله‌های خود در ناحیه خرسون در مجموع ۲۶۴ کیلومترمربع را تصرف کرده است.

مشخص نیست که اشاره او به کدام‌یک از دو شهرکی است که پروومایسکه نام دارند. هر دو آن‌ها به شهر خرسون نزدیک هستند، با این تفاوت که یکی از آن دو در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی و دیگری در حدود ۵۰ کیلومتری شمال خرسون قرار دارد.

اوایل روز پنج‌شنبه نیز، ارتش اوکراین اعلام کرد که اسنیهوریوکا، شهرک استراتژیک ناحیه میکولایف در جنوب را آزاد کرده و حملات ارتش روسیه در استان دونتسک در شرق را که در هفته‌های اخیر شاهد نبردهای شدیدی بوده نیز خنثی کرده است.

ژنرال زالوژنی در عین حال گفته است که هنوز نمی‌توان عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه از جنوب خرسون را به‌طور قطعی تایید کرد.

وزیر دفاع اوکراین نیز تصریح کرده است که عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خرسون، دست‌کم یک هفته زمان خواهد برد.

کی‌یف به تصمیم روسیه مبنی‌بر عقب‌نشینی از خرسون با دیده تردید می‌نگرد و می‌گوید که احتمالا روسیه قصد دارد بخشی از نیروهای خود را در این منطقه نگاه دارد و همزمان واحدهای بیشتری از نیروهای تازه‌نفس خود را به خرسون اعزام کرده است.

در همین زمینه، یک مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز پنج‌شنبه ادعا کرد روسیه قصد دارد خرسون را به «شهر مردگان» بدل کند.

او روسیه را متهم کرد که تمامی نقاط این شهر، از مجموعه‌های مسکونی گرفته تا شبکه فاضلاب شهری را مین‌گذاری کرده و قصد دارد از آن سوی رودخانه دنیپر، شهر خرسون را گلوله‌باران کند.

روسیه روز ۱۸ آبان اعلام کرد که ارتش این کشور از مناطق اشغالی در غرب رود دنیپر عقب‌نشینی خواهد کرد که شهر خرسون را نیز شامل می‌شود. شهر خرسون، تنها مرکز استانی است که از شروع تهاجم نظامی به اوکراین در پنجم اسفند گذشته به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

تصمیم روسیه برای خروج از خرسون مهم‌ترین عقب‌نشینی ارتش این کشور از آغاز تهاجم به اوکراین به شمار می‌رود.

شهر خرسون از نظر استراتژیک اهمیت فراوانی دارد چون از اين منطقه می‌توان تنها مسیر زمینی به سوی شبه جزیره کریمه و همچنین دهانه رودخانه دنیپر که خاک اوکراین را به دو بخش تقسیم می‌کند، کنترل کرد.

پوتین در اجلاس سران گروه ۲۰ غایب خواهد بود

همزمان با تداوم جنگ در اوکراین، روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ که در بالی اندونزی برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.

بنابر اعلام مسکو قرار است سرگئی لاورف، وزیر خارجه، به عنوان رئیس هیئت اعزامی روسیه در این نشست دو روزه حاضر شود.

ولادیمیر پوتین هیچگاه حضور خود در این اجلاس را که در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان برگزار می‌شود، تایید نکرده بود.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، در شرایطی آقای پوتین را به این اجلاس دعوت کرد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۶۰ روز گذشته با محکومیت گسترده از سوی جامعه بین‌الملل روبه‌رو شده است.

سخنگوی وزارت سرمایه‌گذاری اندونزی که مسئول برگزاری این نشست دو روزه است روز پنج‌شنبه تصریح کرد: «وزیر خارجه روسیه شخصا در اجلاس شرکت می‌کند». کاخ کرملین نیز این تصمیم را تایید کرد.

آقای لاورف در شرایطی عازم این سفر خواهد شد که پیشتر در ژوئیه گذشته، زمانی که حاضران در نشست وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ تهاجم نظامی مسکو به اوکراین را محکوم کردند، او جلسه را زودتر از موعد ترک کرد.

ولودیمیر زلنسکی و شماری از کشورهای غربی خواستار اخراج روسیه از اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ شده‌اند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت به احتمال فراوان آقای زلنسکی از طریق تماس ویدئویی در این نشست حضور خواهد یافت.

رئیس جمهوری اوکراین هفته گذشته گفته بود که در صورت حضور ولادیمیر پوتین، او در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG