لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

محمود عباس: بیت‌المقدس فروشی نیست؛ نتانیاهو: عباس حامی تروریسم است


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی فلسطین، روز پنج‌شنبه، پنجم مهر، در سخنرانی در سازمان ملل گفت فلسطینیان «به صلح و آرزوی تشکیل کشور مستقل فلسطین باور دارند»؛ اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حکومت آقای عباس را حامی تروریسم، و خود او را انکارکننده هولوکاست نامید.

بر اساس متن سخنرانی های رهبران در سازمان ملل، محمود عباس در نطق خود در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، ملت فلسطین «۵۱ سال است زیر اشغال اسرائیل است؛ اشغالگری هنوز برقرار است و نمی گذارد موسسات مورد نیاز را برای کشور خود برپا کنیم در حالی که مجمع عمومی از تشکیل فلسطین حمایت کرده است».

رئیس تشکیلات خودگردانی همچنین با انتقاد از قانون تازه تصویب شده موسوم به دولت/ملت یهود در مجلس اسرائیل گفت: «این قانون راهکار دو کشوری را باطل می کند و حقوق ۲۰ درصد اعراب ساکن اسرائیل را هم نقض می کند و حتی ۵۶ نماینده (از ۱۲۰) عضو مجلس اسرائیل هم آن را نژادپرستانه دانسته اند».

محمود عباس گفت قانون دولت/ملت یهود از «ارض اسرائیل» حرف می زند؛ ولی من از دولت اسرائیل می پرسم: «ارض اسرائیل کجاست؟ مرزهای اسرائیل کجاست؛ کدام یک از شما کشورهای جهان این مرزها را به رسمیت شناخته اید؟ من به اسرائیل نقشه می دهم تا مرزهایش را نشان دهد؛ اما آنها نشان نمی دهند.»

آقای عباس که از ماهها پیش در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا مناسبات سازمان آزادیبخش فلسطین با آمریکا را هم تعلیق کرده است، گفت «بیت المقدس (اورشلیم)، فروشی نیست؛ حقوق ملت فلسطین قابل مذاکره نیست»، اما افزود اگر آمریکا توافق ها با فلسطینیان را «محترم بشمارد»، فلسطینیان نیز رویه مشابه خواهند داشت.

با وجود این، رهبر تشکیلات خودگردانی به احتمال بازگشت فلسطینیان به میز مذاکرات با اسرائیل اشاره صریحی نکرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک روز پیش از آن ابراز «اطمینان» کرد که فلسطینیان گفت‌وگوی صلح با اسرائیل را از سر می‌گیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که دقایقی بعد از محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، با ابراز خشم از اظهارات رهبر فلسطینی ها گفت خود او تز دکترایش را در انکار هولوکاست نوشته و در حالی اسرائیل را کشور آپارتاید نامید که حکومتش به تروریست هایی که اسرائیلی ها را می کشند، مستمری می دهد و اگر یک اسرائیلی زمینی را در سرزمین های فلسطینی بخرد، فلسطینی فروشنده زمین را اعدام می‌کند.

آقای نتانیاهو از اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم تقدیر، و از قانون دولت/ملت یهود به عنوان حق تاریخی یهودیان دفاع کرد.

اما نخست وزیر اسرائیل نیز در سخنانش در مجمع عمومی به طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته که دولتش به زودی برای رسیدن اسرائیل و فلسطینیان به «صلح قرن» ارائه می کند، اشاره ای نکرد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو و همچنین در نشست خبری اش در آن روز در نیویورک خبر داد، طرح صلحی که جرد کوشنر، مشاور ارشد او برای رسیدن اسرائیل و فلسطینیان به صلح بعد از مدت های طولانی بررسی این نزاع خاورمیانه تهیه کرده «متوازن» و «عادلانه» است و در چهار ماه آینده ارائه می شود.

آقای ترامپ همچنین صریح ترین موضع خود تاکنون را در خصوص تشکیل کشور فلسطین بیان کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، طرفین نزاع، چه دو کشور را بخواهند چه یک کشور، من موافقم ولی راهکار دو کشوری را «دوست دارم» و احتمال عملی شدن آن بیشتر است.

آقای ترامپ همچنین گفت در مذاکرات صلح «اسرائیل باید کارهای خوبی بکند».

هرچند او در این باره توضیح بیشتری نداد اما ماه گذشته گفته بود، اسرائیل در اِزای اقدام تاریخی آمریکا در انتقال سفارت به اورشلیم، باید در مذاکرات با فلسطینیان آماده دادن امتیازاتی چشمگیر باشد؛ سخنانی که نتانیاهو در برابر آن تا به امروز سکوت کرده است.

در این میان، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با دونالد ترامپ و نیز با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد، از اسرائیل خواست به روند صلح با فلسطینیان بازگردد، و گفت مصر میانجی گری با فلسطینیان را نیز برای ورود دوباره آنها به مسیر صلح دنبال می کند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز در سخنرانی اش در مجمع عمومی بر لزوم احیای روند صلح اسرائیلی- فلسطینی تاکید کرد.

آخرین دور مذاکرات واقعی صلح میان اسرائیل و فلسطینیان یک دهه پیش انجام شد؛ چند دیدار بعدی رهبران نیز در دوره دولت پیشین آمریکا بی حاصل بود.

خشونت‌های ماه‌های گذشته در مناسبات فلسطینیان و اسرائیل حدود ۱۷۰ کشته و نزدیک به ۲۰ هزار زخمی برجای نهاده است. این خشونت ها در روزهای اخیر، پس از مدتی آرامش نسبی، در مرزهای غزه و اسرائیل از سرگرفته شده و کشته ها و مجروحین بیشتری در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG