لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

محمود عباس: ترامپ بدنبال کنفدراسیونی متشکل از سرزمین‌های فلسطینی و اردن است


محمود عباس خواستار یک «کنفدراسیون سه جانبه» شده است که اسرائیل را نیز شامل شود.
محمود عباس خواستار یک «کنفدراسیون سه جانبه» شده است که اسرائیل را نیز شامل شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید که طرح صلح دولت آمریکا برای «معاهده قرن»، بر اساس این پیشنهاد تنظیم شده که سرزمین‌های فلسطینی با کشور اردن به یک کنفدراسیون تبدیل شوند.

به گفته آقای عباس، او این پیشنهاد آمریکا را «کاملا رد کرد» و به تیم آمریکایی گفت «تنها یک کنفدراسیون سه جانبه که شامل اسرائیل نیز باشد» می‌تواند مطرح شود.

به گزارش شماری از رسانه‌های اسرائیل، محمود عباس این سخنان را روز یکشنبه ۱۱ شهریور برای شماری از نمایندگان احزاب میانه و چپ و نیز فعالان جنبش صلح اسرائیلی که برای دیدار با او به کرانه باختری رفتند، بیان کرد.

آمریکا، اسرائیل و اردن هنوز به این سخنان آقای عباس واکنشی نشان نداده‌اند.

پیشنهاد تشکیل کنفدراسیونی شامل کرانه باختری و اردن در طول دهه‌ها از سوی برخی از مقامات اسرائیلی و عواملی در صحنه جهانی مطرح بوده اما نه تنها فلسطینی‌ها بلکه اردن نیز که بخش بزرگی از جمعیت آن را چند دهه از آوارگان فلسطینی تشکیل می‌دهد، بارها با این راهکار مخالفت کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی یکسال‌ونیم اخیر هیات ارشدی را با هدف دستیابی به «معاهده قرن» مامور گفت‌وگو با طرفین نزاع اسرائیلی- فلسطینی کرد.

هیات آمریکایی به ریاست جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ در ماه‌های نخست ماموریت خود بارها با رهبران دو طرف گفت‌وگو کرد.

فلسطینی‌ها در اعتراض به تصمیم ۱۵ آذر پارسال دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، مراوادت خود را با واشینگتن تعلیق کرده و در پی انتقال عملی سفارت به اورشلیم در ۲۴ اردیبهشت امسال، که به کشته شدن دهها فلسطینی در اعتراض‌های خشونت‌بار انجامید، تماس‌ها را کاملا قطع کردند.

محمود عباس در دیدار با نمایندگان مجلس اسرائیل افزود، «در چهار دیدارم با دونالد ترامپ، او از رویای تشکیل کشور فلسطین که عاری از سلاح باشد و امنیت آن از سوی ناتو تامین شود، در کنار اسرائیل سخن گفت».

اما به گفته آقای عباس، تصمیم‌های اخیر دولت آمریکا، «خصمانه است» و می‌خواهد «اونرا را کاملا نابود کند».

اشاره محمود عباس به تصمیم روزهای گذشته دولت آمریکا در قطع کمک سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری واشینگتن به اونرا، آژانس ویژه سازمان ملل در امر امدادرسانی به فلسطینیان، است.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که نهاد اونرا معضل فلسطینیان را در طول چند دهه تثبیت کرده و برنامه‌های آن دارای ایرادهای اساسی و غیر قابل اصلاح است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته‌های دونالد ترامپ را تکرار کرد که فلسطینی‌ها نسبت به چند دهه کمک‌های آمریکا حس قدردانی ندارند.

با وجود ناخشنودی عمیق سازمان ملل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از سیاست آمریکا در قطع کمک‌ها به آژانس امدادرسانی فلسطینیان حمایت کرده است.

برخی از رسانه‌های اسرائیل نیز نوشته‌اند که تصمیم آمریکا در ارتباط با اونرا، مقدمه اجرای طرح صلح آمریکا است که باید به زودی ارائه شود.

این احتمال مطرح شده که دولت در هفته‌های پیش رو طرح صلح تنظیم شده از سوی جرد کوشنر را ارائه کند.

آقای ترامپ دو هفته پیش ضمن بیان اینکه تلاش دولت او برای صلح اسرائیلی- فلسطینی ادامه خواهد یافت، برای نخستین بار گفت که اسرائیل به خاطر تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت، در روند صلح باید «بهای سنگین‌تری بپردازد».

دولت اسرائیل به این گفته آقای ترامپ واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG